Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kannataako hoidon pidentäminen?

Itse pelkäsin ensimmäistä Neulastaa. Minulle määrättiin heti alussa kaikille docetakseli ja CEF-kerroille Neulasta. Kipuilu alkoikin kovana ensimmäisellä kerralla pari päivää Neulastan pistämisen jälkeen. Isoja luita ja muutenkin jomotti muutaman päivän. Sitä en tiedä kuinka paljon docetakselilla oli osuutta asiaan. Seuraavilla kerroilla ei tullut sellaisia kipuja. Kipuiluun oli lupa ottaa Para Tabsia 1g:sta kolmesti päivässä. On jotain vahvempiakin määrätty, jos kipu on todella kova. En pistänyt itse Neulastaa, koska vatsan seutu tuntu jotenkin ällöttävältä pistää tram-leikkauksen jäljiltä. Kävin sairaalassa ottamassa piikin.

Sillä lailla rajoitin elämää sytojen aikaan, että jätin vähäisen alkoholin käytönkin pois, koska en halunnut rasittaa maksaa enempää. Flunssaisia ihmisiä tietysti mahdollisuuksien mukaan kannattaa välttää. Itselläni oli sädehoitojen aikaan leukkarit niin matalalla, etten olisi saanut sytoja niillä arvoilla, mutta en sairastunut silti flunssaan, vaikka kuljin suurimman osan ajasta julkisilla sädesairaalaan.
Sytojen ajan olin tauolla ryhmäliikuntatunneilta. Sain siihen lääkärintodistuksen, niin oli maksutkin tauolla. Tosin kevyttä jumppaa ja liikuntaa saa ja on suotavaakin harrastaa, mutta lääkäri kehotti välttämään varsinaista kuntoa kohottavaa liikuntaa sytojen ajan. Jumpat jossa käyn ovat niin rankkoja, että toisinaan sydäri lähellä jo ilman sytojakin :)

Saat varmasti hyviä ohjeita onkologilta hoidoista ja kannattaa kirjoittaa ylös jo lääkärille mennessä mitä aikoo kysyä. Itse unohdan ainakin muuten. Täältäkin olen saanut hyviä neuvoja omaan sytojaksooni. Docetakseli ja Neulasta olivat minulle uusia tuttavuuksia. CEF vähän liiankin tuttu ekalta kierrokselta.

Tsemppiä tulevaan!
Santruzka | 1.1.2014 klo 13:52:56