Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpä

Hei Mussukka!
Minulla todettiin lobulaarinen rintasyöpä, 2 cm kokoinen, oikeassa rinnassani 6/02 eli sairastumisestani on nyt runsas 5 vuotta. Samoissa mielen maisemissa minäkin liikuin sairauden toteamisvaiheessa.

Minulle tehtiin vartijaimusolemukekartoitus, jossa todettiin kainalon imusolmukeet puhtaiksi. Ensin diagnosoitiin rintatiehytperäinen osapoiston yhteydessä ja patologin tutkimusten jälkeen diagnoosi varmistuikin lobulaariseksi ja koko rinta jouduttiin poistamaan. Kaksi viikkoa kului ohutneulanätteitä odotellessa ja kaksi viikkoa siihen, kun osapoisto tehtiin. Siitä kuukauden kuluttua tehtiin kokopoisto, kun lopullinen diagnoosi varmistui. Tutkimustulosten odottaminen oli kaikista tuskallisinta, epätietoisuus siitä mitä mahdollisesti oli odotettavissa. Kun tieto varmistui ja operaatiot tehtiin, oli jo olo helpompaa.
Koin olon aina helpommaksi, kun sain tarkat tiedot, mitä tehdään seuraavaksi.

Sairauden tutkimusvaiheessa ja ensimmäisen diagnoosin jälkeen
olo oli kuin pysäkillä. Itku helpotti ja leikkausta odotellessa olin työssä, sain ajatukset muualle. Kun kokopoisto oli tehty ja 6 vkon sairasloma oli lopuillaan, totesin etten henkisesti ole vielä työkunnossa. Olen työssä sairaalassa. Totesin hoitavalle lääkärille, "miten jaksan auttaa ja tukea sairastuneita kanssaihmisiä, kun itsekin olen vielä oman sairauden pyörteissä". Sain 3 vkoa lisää sairaslomaa, joka oli todella tarpeen.

Nyt olen käynyt läpi TRAM-leikkauksen, 6/05 ja sairaus ei ole uusinut, josta olen tosi kiitollinen. Olen opiskellut uuden ammatin ja näillä näkymin jään pois aikaisemmasta työstäni.
Katson tulevaisuuteen valoisalla mielellä.

Jokaisella meistä on omat tavat selvitä vaikeuksista. Suru on rurtava pois, jotta aurinko pääsee taas paistamaan mielensopukoihin!

Toivotan sinulle kaikkea hyvää!
iirisrukka | 4.8.2007 klo 20:19:39