Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpä

Hei Mussukka,

ja pahoitteluni siitä että tämä ansaitsematon onni on osunut Sinun kohdallesi. Itsellänikään ei ole pitkä aika rintasyöpädiagnoosin saamisesta, ja vaikka siitä ei olekaan kuin vasta noin 2,5 kk, tuntuu siltä kuin se olisi ollut eilen - niin nopeasti aika on mennyt. Tuossa vaiheessa, kun leikkauksesta ei tiedä, aika tuntuu etenevän hitaasti, mutta sitten kun leikkaus on tehty, löytyvät "maamerkit" nopeasti, ja hoidot etenevät, vaikka itse et aina ehkä olisikaan täysin valmiina.

Minulle leikkaus (rinnan kokopoisto ja kainalon täydellinen tyhjennys) oli onnistunut operaatio, ja toivuin siitä suhteellisen nopeasti. Sytostaatteja odotellessani ehdin jo kaivata töihinkin ja aloittaa taas keskenjääneitä, rakkaita liikuntaharrastuksia. Sitten tulivat ekat sytostaatit, ja huomasin, mihin sairaslomaa tarvitaan: olin kipeämpi kuin koskaan ennen diagnoosia tai leikkauksen jälkeen!

Nuorehkona ja tietoa keränneenä ihmisenä osasin odottaa, että doketakselista ja herseptiinistä tulisi jotakin sivuoireita, mutta siltikin reaktioiden rajuus oli aikamoinen järkytys. Loikka hyväkuntoisesta ihmisestä vuoteenpohjalle oli tosi raju, mutta siltikin odottelen jo seuraavaa hoitokertaa melkeinpä kärsimättömästi. Halu elää ja jatkaa elämää on niin vahva!!!

Odottamisen vaikeus ja pelot ovat minullekin tuttuja, mutta siltikin yritän elää hetkessä ja tarttua siitä kiinni. Joskus on huonoja päiviä, mutta suurimman osan aikaa menee paremmin, ja sen takia kannattaa ajatella, että ei elämä vielä tähän lopu. Tämä on vaikea asia, että terveyttämme näin koetellaan, mutta henki - ja pää! - pysyvät merkillisesti pinnalla vaikeimpinakin hetkinä. Ehkä joskus tulee se aika, että hengenkin valo sammuu, mutta siihen on vielä matkaa eikä sitä etukäteen kannata murehtia. Meille on annettu tämä elämä ja elämme sen niin hyvin kuin pystymme.

Voimia matkaasi, terveisin

Karhutar
Karhutar | 2.8.2007 klo 12:55:16