Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Nukku-mattia ikävä
Hei Kerttu!Et todellakaan ole yksin univaikeuksien kanssa! Minä luulin olevani yksin, ja hieman häpeillen ja syyllisenä kyselin ihmisiltä, käyttääkö kukaan lääkkeitä uniongelmiin. Olen nyt käyttänyt säännöllisesti leikkauksesta lähtien (lokakuu -07) joko nukahtamis- tai unilääkkeitä. Olen aina ollut ko. lääkkeiden käyttöä vastaan "henkeen ja vereen" ja vielä viime kesänä (ennen sairastumistani) en suostunut työstressin aiheuttamaan unettomuuteen lääkkeitä ottamaan, vaikka työterveyshoitaja kovasti yritti suostutella.
Olin töissä hoitojen puoliväliin saakka (kolme taxoa takana ja kolme cefiä edessä) ja minun oli pystyttävä nukkumaan öisin, jotta olisin päivisin työkykyinen. Erityisesti hoitojen yhteydessä, kun kortisoni sai olon ylivilkkaaksi, ei nukkumisesta olisi tullut mitään ilman lääkkeitä. Itse asiassa, jouduin siirtymään nukahtamislääkkeistä unilääkkeisiin pystyäkseni nukkumaan pahimman "kortisonihumalan" aikaan. Nyt kun olen jäänyt sairaslomalle, olen aloittanut vieroittamaan itseäni lääkkeistä. Tällä hetkellä menossa annoksen pienennys pikku hiljaa, tavoitteena yrittää nukkua ilman lääkettä muutaman viikon sisällä. Kroppani on jo riippuvainen unilääkkeistä ja jos yritän jättää nyt lääkkeen tuosta vaan pois, niin saan vieroitusoireita (yritin tätä ennen joulua).
Kaikesta huolimatta, olen sitä mieltä, että unilääkkeiden syönti tässä tilanteessa kannattaa. Elämä näyttää niin paljon valoisemmalta hyvin nukutun yön jälkeen. Asioitakin pystyy käsittelemään paljon paremmin, kun aivot ovat levänneet. Niin lääkärit kuin tuttavatkin ovat minulle sanoneet, että voin syödä unilääkkeitä nyt hyvällä omalla tunnolla ja vakuutelleet, että en tule jäämään niihin "koukkuun". Nyt ei ole aika stressata moisesta vaan yrittää pitää huoli siitä, että elämän perustarpeet tulee tyydytettyä eli että saa tarpeeksi unta ja ravintoa. Näin hoidoistakin selviää paremmin, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Kauniita unia ja tsemppiä hoitoihin!
- Nukku-mattia ikäväKerttu
- Re: Nukku-mattia ikäväellinoora
- Re: Nukku-mattia ikäväKarhutar
- Re: Nukku-mattia ikäväKsantippa
- Re: Nukku-mattia ikäväSesam
- Re: Nukku-mattia ikäväKerttu
- Re: Nukku-mattia ikäväpike44