Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohdun runko-osan syöpä ja sen hoito

Hei!
Minä sain kohdunkaulansyövän hoitoon sädehoitoa, ja vaurioiden on todettu johtuvan siitä. Minulta tuhoutui hermoratoja, jotka vaikuttavat alaraajojen toimintaan. Näin hankalia vaurioita ei juurikaan tule, pienempiä ongelmia on kai kuitenkin aika yleisesti. Minun invaliditeettini on noin 60-70 %, käytän ulkona liikkuessani keppiä, autoa pystyn ajamaan, kun oikea jalka toimii paremmin, joten pystyn kaasua painamaan, mutta vasen jalka on huonompi, joten jouduin hankkimaan automaattivaihteisen auton. Kävelen pahasti ontuen, ja kaadun tosi helposti. Juoksemaan en pysty yhtään, ja rappujen kulkeminen on tosi hankalaa, enkä pysty kantamaan mitään, esimerkiksi kauppakassi pitää aina jonkun muun pyytää kantamaan. Kotisiivouskaan ei suju, en pysy imurin kanssa pystyssä, enkä tietenkään voi yhtään kiivetä esim. keittiöjakkaralle, enkä pysty ottamaan mattoja lattialta yms.

Oireet alkoivat jonkinlaisena pistelynä ja puutumisena pohkeissa ja sitten vain eivät enää toimineet kunnolla, huomasin sen kun yritin kiivetä rappuja ylös. Sitten tehtiin hermoratatutkimus, ja siinä todettiin, että näin on käynyt. Vaurioituneet hermot ovat liikehermoja, onneksi ei tuntohermoja, koska silloin kuulemma säryt olisivat kovia.

Minulla sädehoito vaurioitti myös suolistoa, ja siitä jäi pystyviä ongelmia, eli ripuli vaivaa vähän väliä, ja vajaat kaksi vuotta sitten sain rintasyöpään sytostaatteja, joista suolistoni ei "tykännyt" lainkaan, ja sekin vaiva on pahentunut.
Uskon, että sädehoito voi kyllä kipuja aiheuttaa, mutta ymmärtääkseni myös sytot voivat niitä tehdä. Toivotaan, että sinun kohdallasi olisivat ohimeneviä, niinkuin ne yleensä ovat. Sinulla on hoidoista vasta niin vähän aikaa, että kivut voivat hyvinkin olla niiden seurausta.

t. Ellinoora
ellinoora | 22.7.2009 klo 08:55:31