Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mitä hoitojen jälkeen?

Heleena,

Sinä olet nyt terve, tai se on se oletus, jolta ponnistetaan. Fyysisesti olet toipilas ja psyykkisesti... Sen sinä vain itse tiedät. Ajatukset ja tunteet myllertävät ja mylläävät tuntemusten mukana ja heikommat ja paremmat päivät vuorottelevat arvaamattomassa syklissä. Hetkittäin unohtaa sairauden, mutta päivä päivältä sen hyväksyy yhä enemmän oman elämänsä osaksi ja asiaksi, joka on vietävissä loppuun.

Jotkut sanovat, ettei se jalosta, mutta sairauden ja toipumisen myötä on mahdollisuus oppia uusia asioita itsestään. Jopa suhde kehoon on luotava ihan uudelleen, sillä rinta on viety ja sen mukana nippu imusolmukkeita, hermosäikeitä ja rasvaa: tasapainoa on pakko hakea, keinolla tai toisella. Toiset hakevat uuden rinnan, minä haen uudet lihakset, sillä kaiken kokemani jälkeenkään en suostu pitämään elimistöäni muukalaisena. Päin vastoin, nyt vasta sen tajuan, mitä tarkoittaa, kun sanotaan että ruumis on sielun temppeli;-)

En tunne olevani yksin, koska olen kyennyt jatkamaan elämääni hoitojen jälkeen, palaamaan harrastuksiin ja töihin ja puhumaan kaikesta suht' avoimesti. Toisaalta, en ole hylännyt tätäkään foorumia, koska vielä on kysymyksiä ja asioita sairauteen liittyen, jotka hakevat hahmoaan. En siis pidä itseäni parantuneena, mutta selviytyneenä kyllä, jossakin määrin. Kaksivuotispäivä on ihan pian, ja minäkin olen her2-positiivinen niinkuin sinäkin.

T. Karhutar
Karhutar | 23.4.2009 klo 23:44:34