Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: solunsalpaajahoidon jälkeinen turvotus
Hei EvitaSytojen jälkeen yleiskunto ei ala heti nousta, vaan alamäkeä riittää vielä pitkälle sädehoitojen alkuun ja niiden jälkeenkin. Minulla neutrofiilit kävivät alhaisimmillaan vasta sädehoitojen aikana, ja tuntui että kaikenlaisia kipujakin oli hoitojen jäljiltä enemmän kuin omiksi tarpeiksi:-( Mutta kyllä se siitä sitten, vähitellen. Aluksi ei edes kannatakaan kokeilla liikuntaa korkealla sykkeellä, vaan pienet kävelylenkit vaikka 15 minuuttia kerrallaan auttavat aluksi parantamaan kuntoa. Siitä sitten vähitellen löytyy uusi oma tempo ja rytmi.
Voi mennä hyvinkin pitkään, ennenkuin imunesteet löytävät uuden reittinsä, joten siinä mielessä tilanteesi on aikalailla normaali: kuvittelepa minua, jolla on suora zoomi vatsaan, kun rintaa ei ole tiellä;-) Herkästi siinä rekisteröin pienenkin turvotuksen ja paineen tunteet keskivartalossa. Suosittelen kuitenkin että otat turvotuksesi puheeksi viimeistään siinä vaiheessa, kun sädehoidot päättyvät: saat lääkäriltäsi lähetteen lymfaan ja myöhemmin lymfaterapeutilta ohjeet, miten turpoavaa kättä kuuluu hoitaa; mikä olisi se sinulle sopivin tapa tehostaa esim. liikunnalla lymfakiertoa.
Minulla on omaan kroppaan sellainen tuntuma, että liikkua saa ja voi aika runsaasti, että normaali hermotus-, liike- ja tuntoaisti löytyisi raskaiden hoitojen jälkeen. Liikkeelle joutuu vain lähtemään melko alhaisesta vaatimustasosta, mutta kun on kärsivällinen ja löytää itselleen sopivat lajit, voi tuloksiakin alkaa vähitellen odottaa. Kiireen voi vähäksi aikaa unohtaa ja hakea elämyksiä vaikka kulttuurista silloin kun kävelylenkit tai jumpat eivät tuo iloa. Tärkeää on myös ravita sielua, silloin kun ruumis vasta toipuu järkytyksestä.
Säteilevää kevättä kohden;-)
T. Karhutar
- Re: solunsalpaajahoidon jälkeinen turvotusKarhutar
- Re: Ai niin, tämä vielä unohtui:Karhutar