Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: äidilläni todettiin munasarjasyöpä, kysymyksiä paljon, please vastatkaa...

4 vuotta sitten olin toipumassa munajohdinsyöpäleikkauksesta; kasvaimia molemmissa munasarjoissa ja-johtimissa, kasvaneina ympäri rakon ja paksunsuolen, jonne jäi leikkauksen jälkeen jäännöskasvaintakin ja tässä istun jumalan armosta; kiitos hyvien hoitojen. Olen kuullut paljon surullisia tarinoita, mutta joku voi voittaa. Minun silloin 11 ja 14-vuotiaat tyttäret ovat saaneet pitää äitinsä ja minä olen saanut rakastaa ja tukea heitä. Kohta on taas jälkitarkastuksen aika, niitä on enää vuoden välein, ja vaikka minulle sanottiin, että uusimisen uhka on minimaalinen, niin aina jännittää. Toisaalta, voin sanoa, että viimeisen vuoden aikana olen voinut paremmin kuin vuosiin, viime viikolla ajoimme miesystäväni kanssa Virossa 450 km eikä tehnyt heikkoa.

Sairaus jättää kuitenkin pysyvän jäljen. Toivottavasti positiivisen. Toivoisin itse pystyväni ajttelemaan sitä, etten antaisi pienten harmien "tehdä pesää pääni päälle", se on elämän hukkaan heittämistä, vaan uskaltaisin rakastaa ja näyttää sen hylkäämisen riskilläkin, lämpö ja ymmärrys on aina tärkeintä.

Äidillesi vielä, Hoidot ovat rankat, mutta kannattaa liikkua paljon, ja syödä paljon flavonoideja; itse söin sytöjen aikaan esim mustikoita paljon ja mun leukkarit eivät missään vaiheessa pudonneet alas, vaan sain sytostaatit aina ajallaan.

Ja vielä: Meidän sairastuneiden ei tarvitse olla vahvoja, meillä on oikeus olla väsyneitä, itkuisia ja heikkoja. Puhua tuskastamme. Sinä olet ihana tytär, jos sallit äitisi tukeutua nyt sinuun. Syliä ja lämpöä sairas kaipaa. Jaksamisia ja siunausta teille kummallekin.
Isolde | 8.7.2007 klo 21:21:02