Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kemoaivot
Ikävää ja epäeettistä, että lääkäri vähättelee kemoaivo-oireita. Käsittääkseni meillä potilailla on oikeus saada tietoa, varsinkin kun sitä kysyy. Onhan niitä tutkittu ja lisätutkimuksia tarvitaan, muttei se ole selitys sille etteikö niistä voisi puhua. Paljon kuitenkin tiedetään jo. Kaikki eivät halua tietää, mutta kysyvälle on vastattava!Itse olen sitä mieltä, että tieto ei lisää tuskaa vaan päinvastoin. Olen keskustellut useamman lääkärin kanssa ja jokainen tuntuu välttävän/vähättelevän aihetta. Onko siinä syynä, että nykyään potilasta ei haluta 'pelotella' eikä huolestuttaa? Lääkärin tietämättömyys?
Jos oireta on ja tulee, niin pidän kyllä erittäin tärkeänä keskustella siitä myös onkologini kanssa. Tavallaan tämä puhumattomuuskin on potilaan aliarvioimista! Ei fyysiset sivuoireet ole ainoita tärkeitä oireita kemohoidoissa vaan toisille voi olla aivo-oireet; neurologiset, neuropsykologiset ja kognitiiviset oireet paljon tärkeämpiä. Nehän vaikuttavat jokaiseen toimintaan sosiaalisessa käyttäytymisessä, työkyvyssä, omassa henkisessä voinnissa ja jokapäiväisessä arjessa.
Mulla alkoi oireet ilmeistyä heti ensimmäisen Doketakselin jälkeen; hitautta, kirjoittamisoireita, tasapaino-ongelmia, vapinaa, mielenkiinnon vähenemistä, aloitekyvyttömyyttä ja muistin pätkimistä.
Osa on palautunut ajoittain ja osittain, mutta osa jäännyt. Myöhemmin tuli nämä sanojen löytämisongelmat ja väärien sanojen käyttämiset. Osan olen laittanut huonosti nukuttujen öiden piikkiin. Hoidot on ottanut koville, mutta mitään poikkeavaa ei ole ollut missään ja aikataulussa pysytty. Suurimman osan näitä oireista katson johtuvan juuri kemoaivoista ja odotan ja toivon, että ne ajan kuluessa vähenevät. Koska? Viikoissa? Viiden vuoden kuluttua? Mahdoton sanoa. Töiden aloittaminen kuitenkin arveluttaa. Onneksi on vielä muutama kuukausi jäljellä sairaslomaa. Tässä vaiheesa mulla on ainakin melkoinen hoitoväsymys päällä. Tulevaisuus on todella hakusessa ja tämä päivä tässä.
Ilmeisesti asia on nykyään niin, että jokaisen potilaan on itse otettava selvää hoidostaan, lääkityksestään, sivuvaikutuksista ja pidettävä puolensa.
- KemoaivotAuts
- Re: KemoaivotSantruzka
- Re: KemoaivotMinnalla
- Re: KemoaivotAuts
- Re: KemoaivotSyksy2013
- Re: Kemoaivotkukkamaaria
- Re: KemoaivotVianna