Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohdunkaulan syövän pelossa!

heippa

olin maanantaina loopissa. en tajua mitä jännitin - toimenpide oli niin huomaamaton, ettei oikein edes ehtinyt tajuta, mitä tapahtuu. puudutus hieman vihlaisi, muttei pahasti. itse leikkaaminen ei tuntunut oikein miltään, sellaiselta lämpimältä lehmän hönkäykseltä :) verta ei ole vuotanut YHTÄÄN. sidettä olen pitänyt sen takia, että tulee hieman sellaista vaaleanrusehtavan kellertävää vuotoa pari tippaa päivän aikana (saattaa johtua siitä, että lääkäri penslasi etikan lisäksi alueen myös jodilla). joten nyt vaan odottelen, mikä on patologin lausunto.

mulla muutoksia oli erilaisia; hpv-muutoksia, tukikudoksen kroonista (lievää) tulehdusta, ja sitten yhdestä koepalasta löytyi levyepiteelistä dysplasia levis ja toisesta dysplasia moderata. tilanteen tekee inhottavaksi se, että se vaikea-asteinen muutos löytyi lieriöepiteelistä, eli siitä solukosta, jota on kohdun kaulan kanavassa. saapi nähdä, saivatko kaiken pois. mulla tuo muutos lähenteli paikoitellen jo carcinoma in situ-tasoista muutosta. lausunnossa luki kuitenkin, että "ei invaasiota", eli ts ei syöpää. (syöpä on sitten, kun pahanlaatuiset solut pystyvät läpäisemään solukon alla olevan tyvikalvon = invaasio, ja sen jälkeen leviämään eteenpäin).

jos käyt kunnallisella puolella hoidossa, sulle ei lähetetä erikseen mitään tulosta kotiin, jos loop onnistuu (kaikki muutos saadaan pois). mä itse pyysin, että lähettävät mulle kopion patologin lausunnosta.

seuranta on seuraavan vuoden ajan puolen vuoden välein (kolposkopia ja papa-koe) ja sen jälkeen vuoden välein 5 vuotta (näin olen lukenut).

vatsan aluetta mulla särki maanantaina ja tiistaina hieman, mutta menkkakivut on kyllä pahempia - särky meni buranalla mukavasti ohi. ja tänään olin jo pelaamassa golfia täyden kierroksen! :)

laita vaan lisää kysymyksiä, jos jotain tulee mieleen - mulla on pää vielä hieman sekaisin kaikesta tästä tapahtuneesta.

voimia ja aurinkoista kevättä!
Bambi | 30.4.2008 klo 23:20:39