Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Nyt meni lapselta hermo syöpään
Hei!Minulla on kolme lasta, joista keskimmäinen on juuri 10-vuotias tyttö. Meillä on kyllä suhtauduttu ihan hyvin sairauteeni ja "heikkoihin hetkiini". Voi kuitenkin tulla se päivä, jolloin jotakin vastaavaa meilläkin tapahtuu.Kun olen ollut väsynyt ja vetämätön, olen sanonut lapsille, että äiti ei nyt jaksa, mutta tänne viereen sänkyyn voi tulla juttelemaan tai lukemaan. Toisinaan tarjous on otettu vastaan, toisinaan ei.
Vaikka psykologi en olekaan, minusta tuntuu, että tyttäresi ei enää jaksanut olla viilipyttynä sairautesi suhteen. Hänellä tuli ikään kuin mitta täyteen eikä hän jaksanut enää esittää. Se, mitä suusta sitten tuli, on pienen tytön tapa sanoa edes jotakin sinnepäin, mitä hän haluaisi sanoa. Eli periaatteessa tyttäresi käytös oli siinä mielessä hyvä asia, että hän sai ilmaistua omalla tavallaan sen, miten häntä pännii sairautesi ja että miten paljon hän sinua rakastaa!
Ota viereen, pidä hyvänä ja käy vaikkapa uudestaan läpi se, miksi olet nyt vetämätön. Kerro, että et ole ainut äiti, jolla on sama sairaus ja että niillä muillakin äideillä on samat väsymykset.Ja jos sais kerrottua asiaansa niin, että syöpä ei ole mikään mystinen asia vaan arkinen (tiedän, ei helppoa...).
Meidän lapset oli yhellä sytokerralla matkassani (pienen hetken isän kanssa), koska halusimme, että lapset näkisivät, missä hoidoissa äiti käy (sairaanhoitaja ehdotti tätä meille). Saivat tulla vapaaehtoisesti -kaikki halusivat. Uskon, että se rauhoitti vähäsen. Tuolloin oli kesäloma, mut nyt voi tietysti olla hankalampi, kun on koulut...
Ja tiedätkö, koulussakin on voinut tapahtua jotakin mälsää, mikä sitten purkautuu siihen rakkaaseen äitiin, jonka nyt vielä pitää kaiken huipuksi olla sairas...!!!
Että tällaisia ajatuksia sinulle!
- Nyt meni lapselta hermo syöpäänulriikka
- Re: Nyt meni lapselta hermo syöpäänSilkki