Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: kokemuksia tram-leikkauksesta
Hei,minulle on tehty molemmat rinnat tram-menetelmällä. Tarkasti ottaen toinen ei ole tram, sillä siinä ei ole siirretty lihasta. Käytännössä molemmat rinnat on muotoiltu alavatsasta noin vuosi sitten.
Leikkaus oli pitkä, mutta kaikki meni hyvin. Leikkausta seuraavista päivistä en paljon muista, sillä sain kipulääkettä lihakseen aina tarvittaessa. Toipuminen alkoi sairaalassa ja jatkuu edelleen.
Rinnat ovat edelleen melko tunnottomat, mutta vatsallaan nukkuessa tuntuu kuin olisi kahden limpun päällä. Vatsan leikkaushaava ylettyy lonkasta lonkkaan ja arven alapuolella on tunto, mutta arven yläpuolelta "uusionavan" yläpuolelle vatsa on tunnoton.
Olen tosi tyytyväinen uusiin rintoihini ja litteään alavatsaani (ei enää ihan litteä :) ).
Käyn pari kertaa viikossa uimahallissa enkä häpeä itseäni. Arvet näkyvät ja minua tuijottaa lähinnä keski-ikäiset naiset. Uiminen on todella hyvää liikuntaa koko leikellylle kropalle. Alavatsan leikkaus vaikuttaa osaltaan lymfakiertoon. Lisäksi kainalosta poistetut imusolmukkeet turvottavat, mutta näihin vaivoihin auttaa osittain lymfa ja tukihihat.
Olen saanut Espoon kaupungilta maksusitoumuksen lymfaan, tukihihoihin ja -hanskoihin sekä vielä erityisryhmien uintikortin, jolla uin niin paljon kuin ehdin 20,-/vuosi.
Jos jotain voisin tehdä erilailla, on ainoastaan suunnitella nännien rekonstruktion vähän ylemmäs. Nyt ne roikkuvat luonnollisesti alaspäin niin kuin tässä iässä kuuluukin (46 v.)
Hienoa, että pääset tram-leikkaukseen. Omasta kudoksesta tehty rinta on kaiken vaivan arvoinen. Kiitän todella minut leikannutta ryhmää, sillä sain Töölön ja Marian sairaaloissa mahtavan ammattitaitoista hoitoa. Tämän kauniimpia rintoja en osannut edes toivoa. Ja mikä parasta, terveet rinnat!
- Re: kokemuksia tram-leikkauksestaTatlim
- Re: kokemuksia tram-leikkauksestaiirisrukka