Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: kokemuksia tram-leikkauksesta

Hei aa!

Minulle tehtiin kesällä -05 tram-leikkaus oik. rintaan. Alavatsalta siirretty laskimosuoni kainalossa ei ensimmäisessä leikkauksessa alkanut vetämään, mutta ennen kuin ehdin herätä operoivat uusiksi ja suoni alkoi toimimaan. 7 vkoa olin sairaslomalla. Alussa oli sisäistä vuotoa siirrännäisessä ja tulehdustakin, mutta antibiootilla tilanne alkoi helpottaa. Hyvin harvalle tulee komblikaatioita tutkimusten mukaan < 1 %:lle eli minulla oli huono tuuri.

Nyt olen oikein tyytyväinen lopputulokseen. Rinta on jnkv tervettä rintaa isompi, tervettäkin rintaa pienennettiin ja kohotettiin. Minulla on mastopatiaa (tiivistä rintarauhaskudosta runsaasti) ja sitä otettiin terveestä rinnasta pois, vähentää syöpäriskiä.

Tässä kuussa tram:a vielä vähän korjataan ja myöhemmin on tulossa nännin teko ja tatuointi. Leikkauspäivän jälkeiset 2-3 ensimmäistä päivää olivat hankalimmat, mutta kun pääsi jalkeille alkoi jo helpottaa. Rauhallisesti köpötellen alussa piti kävellä, mutta 2 viikon jälkeen olo alkoi jo olla kohtalainen. Sopiva jumppa rauhallisin venytyksin auttoi minua parantumaan, eikä kiristystä ole jäänyt rintaan eikä myöskään vatsaan. Arvetkin ovat jo melko vaaleat. Haava vatsassa on tosiaankin lantiosta lantioon, napa on jnkv eri kohdassa kuin aikaisemmin, mutta siistin näköinen ja keskellä vatsaa kuitenkin. Tunto on palannut melkein kokonaan vatsan alueelle, mutta tram-rinta ja kainalon alapuoli ovat melkein
kokonaan vielä tunnottomia alueita. Plastiikkakirurgit ovat tosi taitavia.

Elämä alkaa olla kuten ennenkin. Liivien käyttö on nyt helppoa, kun ei tarvitse hiostavan proteesin kanssa touhuta. Uimassa kävin niin proteesin kanssa kuin myös nyt uuden rintani kanssa. Katseita "kerään" arpieni takia, mutta en anna sen häiritä. Arvet vaalenevat vuosien myötä ja eipä haittaa vaikka näkyvätkin. Kaikkeen tottuu.

Vaikka komplikaatioita oli (riski kuitenkin pieni), olen erittäin tyytyväinen, että lähdin leikkaukseen. Leikkauksen jälkeinen sopiva jumppa auttaa parantumaan.

Tsemppiä sinulle leikkaukseen ja kaikkea hyvää muutoinkin!

iirisrukka | 7.9.2006 klo 01:37:14