Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
soutamista ja huopaamista munasarjasyövän tiimoilta, RANKKAA!!!!
Hei kaikki kohtalotoverit!Sairastuin munasarjasyöpään syksyllä -05, leikattiin jouluk.-05 ja kasvain todettiin syöväksi ja se oli levinnyt toiseenkin munasarjaan ja vatsakalvolle ja levinneisyys luokiteltiin 3c eli aika pahasti levinnyt. Sitten sain sytoja 9 kertaa, kun 6 ei riittänyt, mutta lopulta kaikki "rypäleet", joita ei leikkauksella saatu pois, hävisivät. Lisäksi olin koepotilas eli sain kokeilulääke Avastinia ja olin tietenkin toiveikas. Viimeisen Avastin-satsin sain joulukuussa -06. Kontrolli maalisk.-07 oli ok, mutta heinäk.-07 kontrollissa oli markkeri 44 eli hiukan kohonnut, mutta mitään näkyvää ei löytynyt, joten odotettiin. Lokak.-07 markkeri olikin laskenut ja oli 40 ja toiveet korkealla. Luulinkin, että se oli jokin tilapäinen esim. tulehduksen aiheuttama nousu, mutta marrask.-07 taas noussut ollen jo 50 ja vatsaontelosta löytyi vähän nestettä, josta otettiin näyte. Olin varma ja lääkärikin oli sitä mieltä, että syöpä on uusinut. Joulun odotus oli raskasta, mutta juuri ennen joulua tuli ilouutinen: näytteessä ei ollut syöpäsoluja. Voitte arvata, että perheemme joulu oli RIEMULLINEN!!!! Markkeri mitattiin taas välipäivinä ja kurjuus sentään - se oli pompsahtanut ylöspäin ollen jo 61 ja taas maailma romahti...
Lääkäri määräsi CT-kuvaan ja reilu viikko sitten sain tosi kurjia uutisia. Lääkäri kertoi syövän uusineen tai löytyneen jopa uuden syövän. Kuvista näkyi, että keuhkojen välikarsinassa on suurentuneita imusolmukkeita, samoin suoliliepeessä, vatsakalvo on paksuuntunut ja lantiossa 3 pientä kasvainta, mutta hassua kyllä, markkeri "vain" 48 eli taas laskenut. Siitä lääkäri epäilikin, että kyseessä voisi olla imusolmukesyöpä, joka kuulema olisi parempi vaihtoehto kuin munasarjasyövän uusiminen... Hän määräsi koepalan ottoon sydänkirurgiselle osastolle ja sainkin peruutuspaikan ja toimenpide tehtiin toissapäivänä, iik!
Kaulaani tehtiin 4-5 sentin poikkiviilto, josta mentiin ruokatorvea pitkin keuhkojen välikarsinaan ja napsittiin kuulema paljon isoja paloja. Tehtiin kunnon nukutuksessa ja jouduin viettämään seuraavan yön sairaalassa. Hyvin toimenpide onnistui eikä pahempia kipujakaan ole. Suora lainaus: "7.2.08 tehdään mediastinoskopia, jossa pre- ja paratrakeaalisesti oikealla pääbronkuksen lähtökohdassa ylimääräistä tuumorikudosta. Tuumori vaaleaa, kovaa epähomogeenista massaa, ei merkittävää vuotoa. Otetaan alueelta useita suuria näytepaloja. Yhdestä palasta pyydetty jääleike. Pikaleiketutkimuksessa todetaan alueella inflanmaatiota." Eli pikapalassa ei näyttäisi oleva syöpää vaan jokin tulehdus. Se tietty hyvä juttu, mutta tämä luultavasti tarkoittaa sitä, että kyseessä on sittenkin munasarjasyövän uusiminen. Lääkärinihän oli sitä mieltä, että imusolmukesyöpä olisi parempi vaihtoehto... En tiedä mitä ajattelisin! Ellei niitä 3 pientä kasvainta olisi lantiossa, niin olisin onnessani ja voisi kuvitella, että markkerin lievä kohoaminen johtuisi juuri tuosta tulehduksesta. Mutta kun on ne kasvaimet!!!
Nyt vaan pitää odottaa parisen viikkoa lopullisia vastauksia ja saan ilmeisesti tiedon oman syöpälääkärini kautta. Ellei löydy imusolmukesyöpää eikä markkeri ole enää kohonnut, onkin mielenkiintoista kuulla, mitä lääkärini tekee. Aloittaako kuitenkin sytostaatit? Sitä pidän todennäköisimpänä. Voisikohan ne kasvaimet mitenkään olla jotain hyvää - tuskinpa... En oikein uskalla enää ajatella positiivisesti, sillä nämä viime kuukaudet ovat olleet sellaista soutamista ja huopaamista. Nyt vaan pyrin ottamaan päivän kerrallaan ja nauttimaan seuraavasta viikosta, kun saan olla kotona eikä tehdä mitään ikäviä juttuja:))
Eli tällaista minulla! Mutta sen olen huomannut, että ihminen sopeutuu yllättävän hyvin kaikkeen tähän, vaikka välillä tuntuu, ettei jaksa huomiseen. Jostain se voima vaan tulee (minulla auttaa rukous ja ystävien rukoukset puolestani) ja välillä olo on ihan hyvä ja mielikin korkealla ja taistelutahtoa riittää!!!!
Ei ystävät hyvät luovuteta, vaan taistellaan viimeiseen asti! Koko ajan kehitellään yhä parempia ja parempia lääkkeitä, joten lippu korkealla eteenpäin :))
Helena
- soutamista ja huopaamista munasarjasyövän tiimoilta, RANKKAA!!!!helmar