Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
1. vuosikontrolli takana
Että olin jännityksessä ennen ensimmäistä syöpähoitajakäyntiä. Melkein siitä lähtien, kun sain kutsun mammoon ja verikokeeseen. Tulostenkuulemiskäyntiä edeltävänä yönä tuli nukuttua vielä vähemmän kuin muuten ja töissä oli laitteva lopulta "hanskat naulaan", kun töihin keskittyminenen oli nollassa. Syöpähoitsulla kun on tietysti pilvin pimein kokemusta vuositarkastukseen tulevista jännittäjistä, niinpä hän esittäytymisen jälkeen ensi sanoikseen kertoi, ettei mammossa näkynyt mitään ja verikoetulokset olivat normaalit. Huh, jo saatttoi hengittää.Mikä oli kyllä mukavaa, että aikaa ei ollut rajattu vaan sai käyttää niin paljon kuin mitä erilaisempiin kysymyksiin meni.
Esille tuli myös se, että Ergotamin on päässyt "pannasta" suhteessa Tamoon. Mulla oli niitä jäljellä syto/sädehoitojen ajalta ja kunne silloin helpottivat kuumia aaltoja jonkun verrankin, aloitin syömään samana päivänä. Hoitaja laittoi niistä myös reseptin sähköiseen järjestelmään.Ergotamin on auttanut edelleen eli kuumotukset ovat varmaan lähes puolella helpottaneet. Tilalle on kyllä tullut viime talvenakin vaivaava kylmyys, mutta nyt melkein hypin riemusta, kun on kylmä, siihen saa apua vaatteista.
Sain myös ensimmäisen kerran tietooni kuinka paljon kainalosta oli otettu imusolmukkeita syöpään sisältäneen imusolmukkeen jälkeen tai sitten mun tajuntaantaan ei aikaisemmin se tieto yltänyt.
Tamojen kanssa elää vastakin, jos oireilu pysyy tällä tasolla kuin nyt; paino ei ole lisääntynyt, Ergot auttaa osiin oireista, tuuletin helpottaa öitä, jalkojen jäykkyys on vähän helpottanut... Kamalat krampit vaivaa ajoittain, vaikka jo toinen purkki magnesiumia ja kalsiumia menossa.
Enkä ole ottanut stressiksi sitä, että saan elämäni pysymään tasapainossa, kun arjet, pyhät ja lomat noudatan samaa aikataulua, koska muuten olen väsynyt. Väsymys ei ole "nyt päikkäreille" väsymysta vaan ihan pelkkää väsymystä. En tiedä onko ja voiko ollakkaan enää hoitoväsymystä vai johtuuko lääkityksestä vai hektisestä työstä ja iästä, mutta niin vaan on, että laitan illalla n klo 20 kännyn äänettömälle ja alan valmistautua hammaspesulle. Sängyssä luen sen aikaa, kun silmät pysyy auki, yleensä hädin tuskin 21 saakka. Yö menee pari tunnin heräämis-nukkumissykleissä.
Oikean käden lymfaödeemakin on pysynyt kurissa joka päiväisellä jumpalla ja kerran viikossa uinnilla sekä sauvakävelyllä. Ihan pientä paksuuntumista jossain kohdin oli, kun kävin viikolla mittauttamassa kättä uutta hihaa varten, mutta kysymys oli vain joistakin milleistä, joten sen vuoksi tarvi hepuloida vaan muistaa myös töissä välillä pumpata kättä.
Mutta nyt enää neljä vuotta jännitystä pääseekö putken läpi puhtain paperein...
Syksyisin terkuin Piiku
- 1. vuosikontrolli takanapiikup
- Re: 1. vuosikontrolli takanathegirl