Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Mitä kuuluu Eerika + muut munasrjasyöp.sairastuneet "siskot"?

Hei kaikki kohtalotoverit!

Ihan alkuun tiedän kertoa, että otsikossa mainittu 'eerika' joutui luopumaan taistelusta viime joulukuussa ja muutti Taivaan kotiin... Kirjoittelimme yksityisesti ja hänen miehensä ilmoitti minulle suru-uutisen ja silloin kyllä masennuin, sillä 'eerika' oli loppuun asti varma paranemisestaan.

Sairastuin munasarjasyöpään syksyllä -05, leikattiin jouluk.-05 ja kasvain todettiin syöväksi ja se oli levinnyt toiseenkin munasarjaan ja vatsakalvolle ja levinneisyys luokiteltiin 3c eli aika pahasti levinnyt. Sitten sain sytoja 9 kertaa ja lopulta kaikki "rypäleet", joita ei leikkauksella saatu pois, hävisivät. Lisäksi olin koepotilas eli sain kokeilulääke Avastinia ja olin tietenkin toiveikas. Viimeisen Avastin-satsin sain joulukuussa -06. Kontrolli maalisk.-07 oli ok, mutta heinäk.-07 kontrollissa oli markkeri 44 eli hiukan kohonnut, mutta mitään näkyvää ei löytynyt, joten odotettiin. Lokak.-07 markkeri olikin laskenut ja oli 40 ja toiveet korkealla. Luulinkin, että se oli jokin tilapäinen esim. tulehduksen aiheuttama nousu, mutta marrask.-07 taas noussut ollen jo 50 ja vatsaontelosta löytyi vähän nestettä, josta otettiin näyte. Olin varma ja lääkärikin oli sitä mieltä, että syöpä on uusinut. Joulun odotus oli raskasta, mutta juuri ennen joulua tuli ilouutinen: näytteessä ei ollut syöpäsoluja. Voitte arvata, että perheemme joulu oli RIEMULLINEN!!!! Markkeri mitattiin taas välipäivinä ja kurjuus sentään - se oli pompsahtanut ylöspäin ollen jo 61 ja taas maailma romahti...
Tämä alkanut vuosi on jatkunut samanlaisena, toivosta epätoivoon. CT-kuvissa näkyi suurentuneita imusolmukkeita ja 3 pientä kasvainta lantiossa, kuitenkin markkeri laski taas ja oli 49 ja samalla minulla todettiin sarkoidoosi (ei siis imusolmukesyöpä, jota lääkäri jo epäili) ja taas aihetta riemuun, sillä ajateltiin markkerin nousseen elimistön tulehdustilan takia. Nyt viimeinen markkeri viime viikolla oli taas noussut ja oli 58. Lääkärini on vetänyt kaikki yhteen ja tullut siihen tulokseen, että kyllä kuitenkin munasarjasyöpä olisi uusimassa ja hoitoja suunnitellaan aloitettavaksi toukokuun alussa. Sitä ennen vielä mitataan kaksi kertaa markkerit ja tietenkin aloitetaan hoidot aikaisemmin, jos markkeri nousee lisää.

Arvatkaa vaan, että on raskasta tämäkin, kun välillä vilautetaan toivon lippua ja juuri kun olen saamassa lipun liepeestä kiinni, niin se kiskaistaan rajusti pois!!! Melkein olen jo valmis hoitoihin - no ei sentään! Tietenkin täytyy olla kiitollinen, että hoidon aloittamista on voitu venyttää ja edellisistä sytoista tosiaan on pian 2 vuotta. Olisin kuitenkin NIIN halunnut parantua kokonaan, myös siitä syystä, että sain Avastin-kokeilulääkettä eli jos tauti uusii, niin sehän on takapakkia kokeilulle. On munasarjasyöpä vaan hankalasti voitettavissa oleva tauti!!!

Kaikesta huolimatta taistellaan ja toivotaan uusia lääkkeitä ja hoitoja!!

Ilonsiemeniä ihan jokaiselle :))

Helena
helmar | 14.3.2008 klo 19:43:49