Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: uusi rinta poistetun tilalle

hei, 27.10. kun menin sairaalaan niin olin varautunut pelkkään toisen rinnan poistoon. lääkäri ehdotti kuitenkin päivää ennen leikkausta että jos syöpä ei ole levinnyt kainaloon niin voisinko ajatella että tehdään samalla uuden rinnan rakentaminen kun varsinainen rinnan poisto. ja jos syöpä on levinnyt niin$rinnan poisto ja sitten viikon päästä uuden rinnan teko.
eli en siis leikkaukseen mennessäni tiennyt mitä tultaisiin lopulta tekemään.
leikkauksessa todettiin että kainalo on puhdas joten tehtiin myös uusi rinta vatsasta.

leikkaus kesti 10h, ja olin teholla puoli vuorokautta ja sairaalassa 6pv.
ensimmäiset 4pv olivat rankimpia kun ei saa liikkua ja pitää maata v-asennossa.
4.pvän jälkeen sain 1.dreenin pois ja sitten 5.pvänä 2 muuta dreeniä.

olin aika heikossa kunnossa, veriarvot laskivat ja olin tosi väsynyt.
mieheni oli kanssani ensimmäisen sairaalasta tulon viikon ajan. mitään en kyennyt tekemään itse.

vatsan haavat paranivat tosi nopeasti ja rinnan haavatkin (3kpl) ovat parantuneet odotetusti.

eka viikolla kotona ollessani kävin ulkosalla 5-10 min
/ kerta, toisella viikolla 15min ja olen lisännyt pikkuhiljaa kävelyaikaa.

leikatun rinnan puoleinen käsi ei noussut ensimmäisellä viikolla kuin hartiatasolle ja rintalihakseni kipeytyivät tosi pahasti sairalassa ollessani, joten olen käynyt kerran viikossa fysioterapiassa ja tehnyt jumppaliikkeitä kotona.
käsi nousee nyt jo lähes samaan kuin terve puoli joten nyt tuntuu jo paremmalta, lihakset ovat pikkuhiljaa myös tervehtyneet.

nyt on mennyt 4 vkoa leikkauspäivästä. olen tällä viikolla käynyt itsekseni kävelyllä n.40 min/pvä, teen pikku kotihommia, mitään maiitopurkkia painavampaahan ei vielä saa nostaa. sairaslomalla olen vuoden loppuun eli 2kk.

minulle iso leikkaus tuli hieman äkkiseltään joten en ollut varautunut erilaisiin kipuihin ja tunneaaltoihin.

olen kuitenkin erittäin tyytyväinen lopputulokseen, rintaleikkaus on onnistunut, toivon että toipuminen jatkuu yhtä hyvin ja että saan pitää rinnan. rinnasta tuli nätti!

kuten lääkärini totesi "sait nyt uuden elämän".. olen samaa mieltä,syöpä on nyt poistettu ja voin jatkaa elämääni.

tulokset saan 02.12. olen keskittynyt nyt vain toipumiseen,jatkohoidot selviävät sitten.

mamban sanoin:olen lakannut huolehtimasta...

juanita

juanita | 25.11.2008 klo 13:30:25