Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: 2 pv leikkauksesta

Tuosta venyttelystä minulle sanottiin, että niin kauan kuin tikit ovat haava saattaa venyttelystä revetä. Joten täytyy olla erittäin varovainen. Koska kun tikit otetaan pois, haava on sen verran tukeva, että kestää jo ihan hyvin. Tällaiset ohjeet sain ja niitä noudatin. Nyt käsi toimii jo lähes kuten tuo leikkaamaton. Minulta ei kylläkään tyhjennetty kainaloa joten käden liikkeen kuntoutuminen on siksikin ollut nopeampaa.

Tuosta kasvaimen koosta ja leikkaamisesta minulle sanottiin näin, että ensinnäkin kasvaimen ympäriltä täytyy ottaa sellainen parin sentin turva-alue tervettä kudosta. Sitten rinnan koostakin on kiinni suositellaanko ottaa koko rinta tai osa ja ehkä myös se, että missä kohtaa rintaa kasvain on vaikutta siihen miten leikataan. Jos osapoistossa kolo jää rinnan alle, se voidaan helposti täyttää jollain ja rinta näyttää hyvältä päällepäin, jos kasvain on sivussa, rinta osapoiston jälkeen on eri näköinen ja vaikeammin ilman korjausleikkausta saada näyttämään normaalilta rinnalta.

Se tuli selväksi sairaalassa ollessa hoitajien puheista, että hoidon käytännöt ovat hyvinkin erilaisia riippuen missä sairaalassa ollaan. Oys hoitaa kuitenkin koko pohjoissuomen alueen potilaita, joten luulen, että kiirettä täälläkin riittää ihan kuin etelässäkin. Ehkä on myös lääkärikohtaisia eroja.

Huh huh, olen samaa mieltä, että ota nyt sitten asioista selvää. Mutta onneksi hoito on kuitenkin hyvää koko suomessa. Siitä on hyvä olla iloinen. Ja edullista.... varsinkin kun vertaa vaikka amerikkaan..

edith | 24.6.2007 klo 11:58:06