Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Diagnoosin tulkinta?????

Sen verran minä tässä voin suomentaa, että duktaalinen karsinoma tarkoittaa rintarauhastiehyeissä olevaa syöpää, eli kun on lobulaarinen syöpä, joka on itse rintarauhasissa, duktaalinen on niiden välissä kulkevissa tiehyeissä. Helpommin hoidettava ja käsittääkseni huonommin leviävä.

Kainalosta 7/23 metastaasia tarkoittaa että kainaloista poistetuista 23:sta imusolmukkeesta 7:ssä oli metastaaseja.

DCIS tarkoittanee duktaalinen karsinoma in situ, eli suora lainaus tämän syöpäyhdistyksen tietosivuilta:

"Tiehytperäisessä rintasyövässä tavataan varhainen, ns. in situ -muoto, jossa pahanlaatuiset solut eivät ole tunkeutuneet syvemmälle rintakudokseen vaan esiintyvät tiehyen sisällä. Tämän nimi on duktaalinen karsinooma in situ (DCIS). Tämä alkava syöpä ei lähetä etäpesäkkeitä ja sen ennuste on hyvä."

Multifokaalinen tarkoittaa (jälleen suoraan lainattuna tietosivuilta:

"Multifokaalinen
Monipesäkkeinen. Kasvain on multifokaalinen, kun se esiintyy tietyssä elimessä monena erillisenä saarekkeena eikä - niin kuin tavallisesti - yhtenä laajenevana muodostumana."

Muut kohdat jätän suosiolla muiden suomennettaviksi.

Itse kävin leikkauksessa reilu 2 vkoa sitten, tehtii totaalipoisto ja kainaloevakuaatio ja sanoisin että tällä hetkellä alkaa tuntua jo aika hyvältä. Pientä aristusta tietenkin on vielä ja arpea/haavaa pitäisi suihkutella ahkerasti ja rasvailla, mutta muuten ei valittamista.

Itse menin vasta jälkitarkastuksen yhteydessä punktioon, vaikka olihan sitä nestettä sitten kertynyt kylkeen 550 ml ja rintakehälle n. 300 ml mutta kun se ei vaivannut muuten kuin vähän turvottamalla ja tietenkin iho kyljessä ja käsivaressa vähän aristi.. Soitin toki osastolle ja kysyin onko siitä mitään terveydellistä haittaa tai hidastaako se toipumista jos tulen punktioon vasta jälkitarkastukseen. Ei kuulemma mitään vaarallista, että jos vain itse kestää, voi venyttää aikaa.

Tuntoaisti on palannut yllättävän laajalle alueelle ja yllättävän nopeasti. Tietysti vielä on täysin tunnottomia alueita (mm. leikkauskertomuksessa mainittu alue, josta "menetettiin ihohermot") joten saatan kuvitella että niihin tunnon palaaminen saattaa viedä kotvasen aikaa mutta kaiken kaikkiaan ihan mukavasti on alkanut toipuminen.

Rauhoittua voit ilman muuta riippumatta siitä mitä diagnoosissa lukee, koska hermoileminen ei auta mihinkään suuntaan paitsi pahentaa omaa oloa. Ja missään tapauksessa tässä ei olla jäniksen selässä, mitään ei tapahdu hetikohta, joten voit rauhassa vetää syvään henkeä..

Ja joka tapauksessa, kuten ymmärsin tekstistäsi, olet leikattu ja kaikki on saatu pois, joten nyt on ilmeisesti enää jälkihoidot jäljellä ja sitten voit jatkaa normaalia terveen elämää. Tietysti tässä hoitoja odotellessakin ja niiden välissä kannattaa yrittää elää niin normaalia elämää kuin sinkin mahdollista, kun on ensin tästä alkujärkytyksestä toipunut. Onhan tämä melkoinen rumba mutta kun pöly laskeutuu ja olo paranee ei huomaa "sairas" olleensakaan, muuta kuin puuttuvasta ulokkeesta tuosta rintalastan päältä..

Tsemppiä ja voimia,

toivoo Tigemauk
tigemauk | 13.9.2008 klo 10:20:43