Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
mastopatia ja mammografian luotettavuus
Hei,haluaisin kertoa oman kokemukseni tutkimusten eri vaiheista ja toivoisin, että mahdollisimman monen kohdalle osuisi ammattitaitoinen ja potilaan omiin oireisiin vakavasti suhtautuva lääkäri. Itselleni näin kävi (lääkäriä aion kiittää tästä suoraan).
Tarinani lyhyesti: Ainoa oire oli se, että toinen nänni vetäytyi hiukan (ajoittain, ei esimerkiksi tutkimushetkellä). Koska rintani ovat mastopaattiset (rakenteeltaan kyhmyiset), niiden tutkiminen käsin on vaikeaa. Samasta syystä myöskin mammografia ja ultraäänitutkimus näyttivät siltä, että kyseessä on täysin normaali ja vaaraton mastopatia. Lääkäri kuitenkin sanoi ottavansa näytteen, koska olin kertonut vetäytymisestä. Hän siis otti vakavasti sen, mitä kerroin, vaikka ei tosiaan voinut itse tutkimushetekellä sitä havaita.
Kyseessä oli villisti tiehyeissä levinnyt gradus III esiaste. Tarkan lääkärin ansiosta se todettiin esiastevaiheessa. Mahdollisesti muutokset olisivat näkyneet syövän edetessä myös mastopaattisessa rinnassa mammografiassa tai ultraäänessä - mutta tällöin tilanne olisi voinut olla monessa suhteessa paljon huonompi.
Tarkoituksenani ei siis ole lietsoa paniikkia sen suhteen, etteikö mammografiaan tulisi luottaa. Hyvin usein se on hyvin luotettava menetelmä. Mutta aina, jos itse on huomannut muutoksia, kannattaa rohkeasti pyytää näytteen ottamista, vaikka mammografian tulos olisikin normaali! Erityisesti tämä koskee niitä, joilla rinnat ovat rakenteeltaan sellaiset, että niitä on vaikea tutkia. Toivottavasti mahdollisimman monelle teistä osuus yhtä huolellinen lääkäri kuin itselleni osui.
- mastopatia ja mammografian luotettavuusei se jalosta
- Re: mastopatia ja mammografian luotettavuusei se jalosta
- Re: mastopatia ja mammografian luotettavuusskorpioni-74
- Re: mastopatia ja mammografian luotettavuusVilijonkka6