Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: sairaslomalla vai töissä sädehoidon aikana

Hei ael

Minulla sädehoitoihin oli matkaa, niin että päivittäinen käyminen Tyks:ssä kävi ihan työstä. Enkä mielestäni ollut mitenkään huonokuntoinen - tai en tajunnut olevani. Sen tajusi vasta sitten, kun palasi töihin.

Sädehoitojen päättymisestä on reilut puoli vuotta, ja nyt vasta tuntuu siltä, että jaksaa touhuta ja kuntoilla, ilman että joku paikka kiristää tai kolottaa. Ja se on vaatinut jonkin verran vaivannäköä ja fysioterapeuttienkin apua.

Toisaalta sairaushistoriat ovat ihmisillä erilaisia. Minulla oli sytostaattien aikana paljon tulehduksia, niin että jouduin lepäämään välillä ihan kunnolla. Lisäksi työni on fyysisesti niin kevyttä, että ilman kuntoilua ja hyötyliikuntaa kunto todella rapistuu.

Henkisesti olin tietysti innokas palaamaan työhön, vaikka vastaanotto ja oma jaksaminen pelottivat. Yllättävän hyvin kaikki on mennyt, vaikka pettymyksiäkin on toki tullut: hankala ihminen ei muutu sairasloman aikana ystävälliseksi, vaan saattaa olla jopa pisteliäämpi ja avoimesti kadehtia esim. pitämättömiä lomia. Siinä joutuu olemaan lujana, ettei anna toisen huonon fiiliksen pilata toipumista, sillä mieli on kuitenkin kaiken runtelemisen eli hoitojen jälkeen herkkä.

Näiltä pohjin, suosittelen ettet aliarvioi omaa tarvettasi toipua, toisaalta työssäkin on virkistävää saada muutakin ajateltavaa kuin tämä tauti. Silti se on takaraivossa, ja kuntoutuminen jatkuu vielä pitkään.

T. Karhutar
Karhutar | 16.7.2008 klo 10:36:05