Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Alavatsa >imusolmukkeiden poisto >lymfaoireet
Onko täällä tällaisia 'syövänjälkeisiä' kamppailijoita?:Kenellä vaan tehty syövän poistoleikkaus alavatsan johonkin elimistä, niin useinkin siinä yhteydessä poistetaan patologille tutkittavaksi myös nivusten imusolmukkeita sekä muutoinkin leikkauksen yhteydessä voi joitakin hermotusratoja vaurioitua. Oireita jää näin jalkoihin. Lymfanesteet etsivät uusia reittejä, kun ei ole imusolmukekeskuksia nivusissa enää ja tämä vaikuttaa turvotteluja jalkoihin, outoja särkyjä ja jäykkyyttä ihon alla olevan nesteen takia. Myös jotakin vauriota muutoinkin leikkauksesta toimenpiteenä voi tulla, mistä heijastuu kiputuntemuksia jalkoihin.
- Tämä kaikki em. on käynyt minulle. On ollut mahdottoman vaikea löytää vertaispotilaiden kertomuksia tällaisten alavatsan seudun syöpäleikkauksen jälkeen muuttuneiden jalkojen kanssa elämisestä, kertomuksia miten pärjäätte. Olisiko hållilla tällaisia henkilöitä, olisipa hyvä tietää, millaisia vaivoja ja mikä auttaa jaksamaan masentuneisuuteen vaipumatta.
Tähän asti olen saanut lymfaterapialähetteitä sekä puristus/hoito-sukkiin maksusitoumuksia, näitä pönkkösukkia pidettävä joka ikinen päivä kesät talvet. Nyt minulla jo muutama vuosi kulunut syöpäleikkauksestani. Sinänsä syövästä ollen terve, se oli vasta ykkösvaiheessa. Vielä on yksi kontrollikäynti.
On monesti raskasta jatkaa matkaa näillä jalkoihin jääneillä oudoilla oireilla - ja vaikeasti puettavilla pönkkösukilla. Olin niin yllättynyt, että näin voi käydä. En tiennyt varautua ennen leikkausta!
Joka tapauksessa se pahin eli syöpä kyllä on hoidettu ja siksipä kai pitäisi tyytyä, ja ennen kaikkea, sopeutua.
Kirjoitin tämän tässä mietteissäni väsähtäneenä. Niin muuten, lymfanestekierron vajauskin tekee ylimääräisen väsymyksen kuulemma. Minulle ei ole mennyt syövän takia lääkityksiä.
- Jos jollekulle tulee jotakin mieleen kertoa minulle tai raporttia itsestään antaa, niin olisi mielenkiintoista ja avartavaa.
Terkuin Pönkkösukissa Potkiva Lady*
- Alavatsa >imusolmukkeiden poisto >lymfaoireetTiedokas