Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Samoja kokemuksia omaavia ?
Hei,oletkos nähnyt Suomen syöpäpotilaiden potilasoppaita, löytyvät ladattavina .pdf tiedostoina osoitteesta
http://www.syopapotilaat.fi/oppaat.php
Tuossa "ohjeita sinulle joka saat syöpälääkehoitoa" on kerrottu sytostaattien haittavaikutuksista ja "Syöpäpotilaan ravitsemusopas"
sisältää vinkkejä syömiseen.
Käytännössä sivuvaikutukset vaihtelevat lääkkeen mukaan - ja ovat myös erittäin yksilöllisiä. Saatko Taxotereä (eli docatekselia) ensin? Siitä minulle tuli lihas- ja luustosärkyjä (saa ottaa
kipulääkkeitä). Suun limakalvot menivät huonoon kuntoon, hammastahnaksi suositellaan vaahtoamatonta (apteekista) ja myös suun kostuttamiseen on hyvä olla joku keino, esim. "tekosylkeä" (suihkeita saa apteekista) tai ruokaöljystäkin olen nähnyt kerrottavan. Makuaisti katosi ja lämmintä ruokaa ei tehnyt mieli, paremmin meni alas esim. jogurtit, jäätelö, naposteltavat. Vatsan toiminta saattaa olla myös ongelma, minulle tuli ummetus, toisille tulee ripuli. Pahoinvointia minulle ei Taxoteresta tullut. Jos saat CEF:fiä niin on se on tyypillisesti pahoinvointia aiheuttavaa...
Nämä tulivat nyt mieleen, tsemppiä koitokseen!
Terveisin,
lastu
- Re: Samoja kokemuksia omaavia ?lastu
- Re: Samoja kokemuksia omaavia ?Sini-likka
- Re: Samoja kokemuksia omaavia ?martta50v.