Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Samoja kokemuksia omaavia ?

Minä kans ihmettelin mihin alkuperäinen viestisi katosi, kun olin sen lukenut eilen ja en ehtinyt siihen heti vastata ja illalla sitä viestiä haeskelin!
Minun tarinani: rintasyöpä löytyi viime kesäkuussa, gradus II, kainalosn imusolmukkeissa 8/21 oli syöpäsoluja.Rinta poistettiin kokonaan + kainalaon imusolmukkeet. Hoitoina 6 x stytot, 25 x säteet ja viiden vuoden antiestrgeenihoito. Ensimmäiset kolme stytoa sain yhdistelmähoitona dosetakseli + liitännäislääke xeloda, jota otettiin kotona kahden viikon ajan. Yhdistelmähoito oli minulle rankka, pahoinvointia oli aikalailla ja xelodaa jouduttiin joka hoitokerta tauottamaan oksentelun ja iho-oireiden takia. Loput kolme stytoa sain cef-yhdistelmänä ja vaikka kuvotusta oli hoidon jälkeen pari, kolme pivää, kertakaan en oksennellut. Todella näin, stytojen sivuoireet ovat yksilöllisiä, minulla oli alussa rankempaa, mutta tilanteeseen jotenkin vain sopeutui, ei ollut muuta mahdollisuutta, ja sitten kun taas tuli hyvä aika hoitojen välillä, sitä unohti ne huonot päivät, ihmismieli on siinä armollinen. Keljua oli se, että makuaisti meni ensimmäisten kolmen hoitokerran jälkeen, silloin kannattaa syödä kylmiä ruokia, kuten tuossa ed. vastauksessa kerrottiin. Pidä silloin myös huoli, että syöt useita pieniä aterioita päivän mittaan (syö tarvittaessa myös yöllä), ettei vatsalaukku tyhjene kokonaan, se ehkäisee pahoinvointia, stytohoitojen aikana kannattaa unohtaa syömisen terveysohjeet eli syö sitä mikä maistuu. Cef-hoitojen jälkeeen makuaisti ei häiriinny niin paljon. Pahoinvoinninestolääkkeet ovat hyviä, tosin niissäkin kaikki ei sovi kaikille, mutta onneksi on vaihtoehtoja. Emend- valmiste on hyvä ja onneksi lääke on tullut korvattavaksi eli maksaa vain omavastuu osuuden. Suomessa syöpähoito on todella huippua, täällä ollaan hyvissä käsissä varmasti kaikissa sairaanhoitopiireissä. Minä sain hoidot Pirkanmaalla TAYS:ssa, lääkehoitotilanteet olivat joka kerta mukavia, vertaistukea sai toisilta potilailta ja sain hyvän ystävän itselleni potilastoverista. Älä suotta pelkää tai jännitä stytohoitoja, aika kuluu hoitojen aikana yllättänän nopeasti, muista olla silloin armollinen itsellesi, lepää silloin kun on sen tarve ja puuhastele itsellesi mukavia asioita.
Sädehoidot ovat sitten ihan helppo juttu, siinä tärkeää on pitää hyvä huoli sädetetyn alueen ihosta, mutta siihen saa hyvät ohjeet kun säteet alkavat.
Minulla elämä on palautumassa hyvää vauhtia normaaliksi, antiestrogeenihoito toki tekee pieniä omia kuvioitaan olotilaani, mutta niiden sivuoireitten kanssa pärjää. Syöpä käy mielessä joka päivä, mutta en takerru ajatukseen syövän uusimisesta.

Kaikkea hyvää sinulle, pidä yllä positiivistä mieltä!
Sini-likka | 9.5.2012 klo 11:36:37