Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Mammografian ja ultran luotettavuus rintasyövässä
Kuinka luotettavia ovat mammografia ja ultraääni rintasyövän toteamisessa?Olen 45-v, lapseton ja kaikki rintasyövän riskitekijät omaava, myös sukurasituksen. Minulla on reilu puolivuotta ollut oireita toisessa rinnassani, ei kyhmyä mutta ajottaista pistelyä, turvotusta (on suurempi kuin toinen rinta), nännin sivulla pieni kuoppakin, jossa ei tunnu kuin pehmeää ihoa.
Kävin 4 kk sitten ultrassa ja mammossa, silloin löytyi vain pieniä kystia molemmin puolin. Tutkimukset uusittiin nyt ja taaskaan mitään pahanlaatuista ei löytynyt, kystia edelleen ja oireettomassa rinnassa tiehyeet laajentuneet, kuulemma vaaratonta. Kummallakaan kerralla röntgenlääkäri ei nähnyt syytä ottaa koepaloja.
Lääkärin mukaan tutkimukset ovat nyt ohi ja jos haluan lisätutkimuksia, joudun teettämään ne omalla kustannuksella.
Pelottaa niin valtavasti. Tällä hetkellä rinta on taas muutoin oireeton, vain tuo pieni ihokuoppa on näkyvissä, se ei kylläkään ole suurentunut tässä kuukausien aikana. Ei minulla ole varaa hankkiutua omin varoin koepalojen ottoon tms.
- Mammografian ja ultran luotettavuus rintasyövässähummeri