Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kohdunkaulan syöpä
Hei,Tässä pieni kertaus omasta alkutilanteestani (poimin sen yhdestä edellisestä viestistäni):
Viime kesänä Papaluokka II, kontrollikäynti nyt maaliskuussa ja tuloksena luokka IV. Lääkäri sanoi puhelimessa "pahanlaatuinen solumuutos" ja sain lähetteen poliklinikalle lisätutkimuksiin.
Tähystys tehtiin ja koepala otettiin. Lääkäri epäili heti huonoja uutisia, helpompi vaihtoehto olisi ollut syövän esiaste joka olisi ollut hoidettavissa paikallisesti. Ja näin siinä sitten kävikin, kohdunkaulan syöpäkasvain todettiin.
Sen jälkeen edessä oli kohdun poisto, munasarjat säilytettiin koska olen vielä sen verran nuori. Samassa yhteydessä poistettiin imusolmukkeita, jotka olivat täysin puhtaat. Ja ennen leikkausta tehtiin tietokonetomografia jolla myös etsittiin etäpesäkkeitä joita ei onneksi ollut.
Alunperin minulla epäiltiin tuota pinnallistä syöpää. Mutta uskon että jo koepalasta lääkäri näki muutakin, leikkauksen jälkeen patologin tutkimukset sanoivat syöpäni olevan luokkaa IB, gradus 2.
Sädehoidon ja sytostaatin saan koska syöpäsoluja löytyi imuteistä. Ja olen lukenut että niiden kautta se olisi lähtenyt leviämään. Näin sädehoidolla ja sytkyllä varmistetaan että syöpä ei uusiudu. Lääkärini sanoi että suhdeluku on suurin piirtein niin että kymmenen saa jälkihoidon ja niistä yksi sairastuisi uudelleen ilman sitä. Uskon että olen noiden yhdeksän joukossa, mutta uskon että tämä on hyvä ratkaisu, ainakin psyykkeelle.
Itse olen nyt suurin piirtein hoitojeni puolessa välissä (sytostaatti tulee sädehoitojen kanssa samaan aikaan, tarkoitus on että se voimistaa sädehoidon vaikutusta) ja ihan kohtuullisesti on mennyt. Sytostaattihoitojen jälkeen olen ollut pari päivää väsyneempi, mutta kummasti voimat ovat viikonlopuksi palautuneet. Toinen oire on ollut lievä kuvotus. Toivotaan että pääsen loppuun asti näin hyväkuntoisena :)
Minulle ei missään vaiheessa ole ollut alavatsa/emätin kipuja.
Uskon että kohdallasi lääkärit ja patologit ovat koepalasta nähneet sen että loop -hoito riittää. Onhan tuo kohdunpoisto kuitenkin todella radikaalitoimenpide, eikä sitä varmasti turhaan haluta suorittaa. Missäpäin muuten olet hoidossa?
Ymmärrän kyllä että henkisesti tämä ajanjakso ottaa lujille, niin se on täälläkin. Joku viisas kirjoitti että syöpä jättää ikuisen etäpesäkkeen muistiin. Itse tietyllä tapaa uskon siihen. Ajan kuluessa asia ei ole enää se tärkein, elämä vie mennessään, mutta aika ajoin asiaa varmasti palaa miettimään.
Onneksi tuolla ulkona paistaa nyt aurinko, tekee mielellä ihmeitä parin sadepäivän jälkeen :)
- Kohdunkaulan syöpäMatami
- Re: Kohdunkaulan syöpäkesä06
- Re: Kohdunkaulan syöpäMatami
- Re: Kohdunkaulan syöpäkesä06
- Re: Kohdunkaulan syöpäkesä08
- Re: Kohdunkaulan syöpäMatami
- Re: Kohdunkaulan syöpämummo46
- Re: Kohdunkaulan syöpäpuuhakas