Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Voiko sytostaatit laukasita migreenin?

Minulle Kytrillistä tuli jonkinlainen kohmelo, jota kesti 4-5 päivää, ennen kuin pää alkoi selvitä. Silmäoireitakin oli, mutta ne olivat sitä tavallista kuivumista, jota voi hoitaa kostettavilla tipoilla. Eli geeliä yöksi ja vähän juoksevampia tippoja päiväksi, sen aikaa mitä silmät nyt sytostaateista toipuakseen tarvitsevat. Äläkä unohda aurinkolaseja, sillä myös valo, pöly ja tuuli ärsyttävät silmiä!

Mutta itse aiheeseen eli migreeniin mennäkseni, niin aikaisemmassa elämässä kärsin siitä äärimmäisen harvoin. Joskus suuren jännityksen laukeaminen tai voimakas auringonpaiste saattoi laukaista päänsäryn, mutta nykyään kuukautisten alkaminen voi laukaista jo migreenin. Tällaista ei aikaisemmin ollut, mutta kaiketi se liittyy sytojen jälkeisiin hormonaalisiin muutoksiin.

Nykyään kohtauksia on onneksi tullut harvemmin, mutta vielä vuosi takaperin olin niiden takia melko epätoivoinen. Huonoa oloa saattoi kestää joitakin päiviä vielä kuukautisten alettua, mutta niin huonoon kuntoon en mennyt että olisi tarvinnut oksennella tai jäädä kotiin. Kunhan muuten olin toistaitoinen ja herkistynyt esim. äänille. Toisin sanoen äyskin lapsia olemaan hissun kissun, kun äiti on vähän väsy...

Oirepolilla nämä päänsäryt otettiin periaatteessa vakavasti, mutta koska syy oli jokin muu kuin syöpä, niin jatkolähete neurologille kiersi koneistossa puolisen vuotta - mikä oli aikamoisen turhauttavaa. No, siinä ajassa ainakin ehti vakuuttua, että syöpää se särky ei todellakaan ole ja että jossakin vaiheessa nämä sytojen pitkäaikaisvaikutuksetkin alkavat korjautua:o

T. Karhutar
Karhutar | 21.4.2009 klo 19:29:03