Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Punajäkäläihottumasta/rintasyöpä
Hei!Olen kirjoittanut omasta rintasyöpätilanteestani tälle palstalle aina silloin tällöin. Takana oik. rinnan poisto lobulaarisen rintasyövän takia vuonna -02, ensin vartijaimusolmukekartoitus, osapoisto. Patologin tutkimusten perusteella tiehytperäinen muuttui lobulaariseksi ja kk:n päästä leikattiin oikea rinta kokonaan pois. Kainalo oli puhdas, joten imusolmukkeita ei tarvinnut sieltä poistaa. Selvisin leikkauksella, ei muita hoitoja. -05 tehtiin uusi rinta TRAM:sta eli vatsan alueen kudoksesta. Oikein hyvä tuli.
Viime lokakuussa minulle ilmaantui ihottumaa kainaloihin, polvitaipeisiin, ranteeseen sekä oikealle lantion kohdalle. Kävin viime kuussa ihotautilääkärillä ja hän totesi punajäkälän. Itsekin olin arvellut olevan kyseessä punajäkälän. Rintasyövän sairastuneella ystävälläni jokin aika ennen minua ilmaantui samoinen ihottuma. Nyt ystäväni kertoi, että hänen yhdelle toiselle rintasyöpään sairastuneelle ystävälleen ilmaantunut myös punajäkälä. Pahimmillaan tämä ihottuma on tosi kurja. Minulla on vielä ihan hyvä tilanne, kutina ei ole kova, eikä ihottumaa ole kasvoissa eikä suussa.
Lääkärin mukaan ihottuma katoaa 1/2-3 vuoden sisällä, mutta saattaa uusia. Kynsimistä pitäisi välttää, etenkin jos nilkoissa on ihottumaa, koska saattaa solutasolla muuttua toiseksi taudiksi, kutinataudiksi. Ihon rikkoutumiin parkkeeraa eli ihoa hoidettava. Kesä hirvittää sääskien vuoksi. Sääsket syövät yleensä nilkoista ja iho tulee kynsittyä rikki ja pohdituttaa, josko ihottuma sen myötä parkkeeraa nilkkoihin. Tauti luultavasti liittyy autoimmuunijärjestelmään. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoimita, johon on lääkitys. Aika monella rintasyöpään sairastuneella näyttää olevan kilpirauhansen vajaatoimintaa.
Onko muilla punajäkäläkokemuksia? Mietityttää onko rintasyövällä, kilpirauhasen vajaatoiminnalla ja punajäkälällä yhteyttä toisiinsa? Vai selittääkö ikä kaiken, olen 52-vuotias? Rintasyöpä ja kilpirauhasenvajaatoiminta yleensä alkaa ilmaantua tässä iässä.
- Punajäkäläihottumasta/rintasyöpäiirisrukka
- Re: Punajäkäläihottumasta/rintasyöpäiirisrukka