Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Munasarjasyöpä

Hei,

Lähde siitä, että sinä paranet. Älä anna muille ajatuksille sijaa! Olin ikäisesi, kun vuonna 1993 ensimmäisen kerran sairastuin munasarjasyöpään. Syöpä oli jo hieman levinnyt ja gradus 3. Silloin hoidot olivat hirveitä, niitä annettiin 10 ja sen jälkeen leikattiin maha taas auki ja katsottiin, löytyykö vielä jotain. Nykyään ei niin enää tehdä.

Syöpäni pysyi poissa 7,5 vuotta ja sitten uusi. Olen siis elänyt 14 vuotta ensimmäisestä kerrasta ja uusimisestakin jo yli 5 vuotta. Nyt tosin tilanteeni on huono, ja minulle ehdotettiin jo hoitojen lopettamista.

Olen saanut 8 eri sytostaattia tai niiden yhdistelmää yli 60 kertaa. Näitä viime aikaisia ongelmia lukuunottamatta olen käynyt koko ajan töissä - tosin työnti ei vaadi fyysisiä ponnisteluja, vaikka aika ajoin onkin hektistä. Tukkakin on lähtenyt ainakin kolme kertaa. Vaikeimmat oireet tulivat Caelyxistä, joka vei ihon ja limakalvot hirveään kuntoon; ei voinut syödä, eikä kävellä kunnolla. Olen kuitenkin pystynyt nauttimaan elämästä, matkustelemaan ja juhlimaan - talonkin rakennutimme sairastaessani.

Vaikka kaikki olemme erilaisia ja reagoimme hoitoihin eri tavoin, haluan tällä kaikella sanoa sinulle, että elämä ei lopu. Älä mieti liikaa hoitoja, vaan katso niiden yli siihen hetkeen, kun ne ovat ohi.

Voimia sinulle ja uskoa huomiseen!

terveisin Onerva

Onerva | 7.1.2008 klo 17:18:49