Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kivut maksan seudulla
Hei Julma-Kumma,kuulenpa Sinustakin pitkästä aikaa, ja vastaankin jopa, vaikken huhuilemaasi kohderyhmään vielä kuulukaan. Meillähän oli aika samanlaiset taudit, ellen ihan väärin muista, ja näkyvin ero taisi olla vain se, että Sinulta poistettiin vasen ja minulta oikea rinta. Kummankin syöpä oli HER2-positiivinen ja paikallisesti laajalle levinnyt hormoninegatiivinen tapaus.
Olen nyt siis elänyt tätä hoitojen jälkeistä elämää nyt puolen vuoden ajan ja opetellut elämään erilaisten kiputuntemusten kanssa. Se on tosiasia, mutta elämä ei ole enää samanlaista kuin ennen. Olen nähnyt vaivaa, että oppisin tunnistamaan, mistä mikäkin kipu on peräisin, mutta siltikin tuntuu että oppimista ja treenaamista löytyy koko ajan, koska kuntouttamista, sitä tämä meidän kroppamme näiden leikkausten ja hoitojen jälkeen vaatii!
Olen laittanut merkille, että tänne kirjoittavat aika vähän levinnyttä rintasyöpää sairastavat, joten jos haluat yhteyttä heihin, voisit yrittää huhuilla tuolla Rintasyöpäyhdistyksen sivuilla. Siellä on paljon enemmän pitempään tautinsa kanssa tahkonneita, joten kannattaa kokeilla, josko joku siellä innostuisi vastaamaan.
Joka tapauksessa, sen verran mitä minä tiedän/olen ymmärtänyt rintasyövän pehmytkudosmetastaaseista, niin aika vähän ne antavat itsestään ensi alkuun mitään oireita. Joillakin saattavat maksa-arvot tai veren kreatiinipitoisuus kohota, kun joillakin ne ovat ihan normaalit ja viitearvojen sisäpuolella. On aika tavallinen tarina, että metastaasit löytyvät joko määräaikaiskontrollin tai muun kuvauksen yhteydessä, ilman että metastaasit olisivat ehtineet antaa itsestään uurempaa merkkiä. Toisaalta paineentunne pallean lähettyvillä, muutokset ruokahalussa ja aineenvaihdunnassa antavat aiheen tutkimuksiin, joten josko näitä merkkejä osaisi seurata ja ottaa yhteyttä oirepolille? Erityisesti, jos hikoilut ja sydämentykytykset eivät mielialalääkkeilläkään asetu.
Hyvä artikkeli, joka kannattaisi lukea, on Jarkko Nummisen yhteenveto rintakivuista, joka havainnollisesti vetää yhteen erilaisia kiputiloja ja niiden syitä. Löydät tämän artikkelin/esityksen tästä linkistä:
http://www.pokehot.net/luennot/huhmari/Jarkko_Nurminen.PDF
Erityisesti kiinnittäisin huomiosi tukirankaperäisiin rintakipuihin, jotka säteilevät juuri kuvailemillesi alueille, mm. kylkeen terveen rinnan lähettyvillä. Osaan jo tunnistaa nämä, sillä minultahan oikea rinta poistettiin, ja nyt minulla on ollut vasemmalla puolella kyljessä, rinnan alapuolella ja lavoissa kiputiloja, jotka nousevat aina ylös korvan taakse asti, johtuen juuri keskiselän ja tukirangan jumeista. Suosittelen siis lämpimästi fysiatrille menoa ja onkologilta lupaa saada fysioterapiaa, josta voi olla todella paljon apua eri kiputilojen laukaisussa. Ainakin itse olen voinut akupunktion ja fysioterapian jälkeen paljon paremmin, niin että en kohta enää muista mistään lonkka- tai niska- ja hartiakivuista enää kärsineenikään. Kuukautisvaivoja olen oppinut viimein taltuttamaan lyhyillä Celebra-kuureilla.
Joten rohkeasti vain hakemaan apua, ja pääseehän fysiatrinkin kautta magneettikuviin, joissa mahdolliset metastaasitkin näkyvät:)
T. Karhutar
- Kivut maksan seudullaJulma-Kumma
- Re: Kivut maksan seudullaKarhutar
- Re: Kivut maksan seudullaJulma-Kumma
- Re: Kivut maksan seudullaKarhutar
- Re: Kivut maksan seudullaJulma-Kumma