Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: tältäkö se tuntuu?

Hei!
Olin vastaavassa tilanteessa 3 vuotta sitten. Olin 47 v. Löysin kyhmyn rinnastani ja ajattelin ettei se mitään ole. Se ei kuitenkaan hävinnyt, joten menin terv.keskuslääkärille, joka lähetti minut kiireellisenä tapauksena jatkotutkimuksiin. Pääsin parin viikon kuluttua sairaalaan, jossa otettiin mammografia, ultraääni sekä ohut- ja paksuneulanäytteet. Tuloksen menin kuulemaan samaiseen sairaalaan ja sain juuri juhannuksen alla tietää, että kyseessä on syöpä. Leikkaus järjestyi seuraavalle viikolle.(Asun Helsingissä). Olihan se aika paukku! Olin yksinhuoltaja, lapset 16v. tyttö ja 14v. poika. Kiva oli ilmoittaa, että äidillä on syöpä.
Päätin kuitenkin, että kyllä siitä selviää ja se olikin ns.helppo tapaus. Rinnasta poistettiin n.1.5 sentin kyhmy ja imusolmukkeet olivat puhtaat. Olin sairaalassa 1vrk. Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että näinkin vähällä voi selvitä. Sain 6 viikkoa sädehoitoa ja siinä se oli. Kontrollissa kävin 1 vuoden kuluttua ja nyt elokuussa on toinen kontrolli syöpäklinikalla. Minun tarvitsee käydä kontrollissa joka toinen vuosi.
Lääkityksenä tuli 5 vuotta kestävä Tamofen, joka on estrogeenin estäjä, koska syöpä oli hormoniperäinen. No vaihdevuodet alkoivat pikkuhiljaa, mutta ollaan kuitenkin hengissä ja hyvissä voimissa. Tärkeintä on, että oli diagnoosi mikä hyvänsä, säilyttää positiivisuuden ja elämänilon. Se edesauttaa paranemista.
Minä olin seurustellut vuoden miesystäväni kanssa ja sanoin, ettei hänen tarvitse jäädä katsomaan miten minun käy. Hän sanoi,että rakastaa minua ja käy kaikki kanssani läpi. Yhä rakastetaan toisiamme ja nyt ei valiteta turhasta. Olenhan saanut jatkoaikaa elämälleni. Kyllä nykyään rintasyövästä selviytyy kunhan säilyttää elämänilon. Lapsetkin ymmärtää kun selittää asian eikä vaivu synkkyyteen.
Toivottavasti sinun käy hyvin eikä minullakaan ole valittamista.
Tsemppiä kaikkiin koitoksiin!
Marjukka | 21.7.2006 klo 23:55:04