Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintojen UÄ / Hyvä, kun otit esiin!

Hei
Minäkin sairastin ensimmäisen rintasyövän 1999 olin silloin 36 vuotias. Tunsin vasemmassa rinnassani ison kyhmyn, josta menin lääkärin. Mitään ei näkynyt mammografiassa, ei ultrassa eikä neulanäytteessä.Eli ns. hyvänlaatuinen kyhmy eli kaikki ok. Halusin kuitenkin patin pois ja jonotin 8 kk leikkaukseen.Leikkauksen jälkeen lääkäri sanoikin, että kyhmy ei ollutkaan hyvänlaatuinen. Joten uusi leikkaus ja kainalotyhjennys. Lopputulos 2mm intraduktaalinen karsinomaana, gradus 3, hormooni neg.Kainalot puhtaat. Rinnan osapoisto ja 5 viikkoa sädetystä. Sitten Kaikki ok.

Kävin 5 vuotta kontrollissa onkologisella, sen jälkeen terveyskeskuksessa ja puolentoista vuoden välein mammografiassa ja joka kerran ultrassa. Elämä jatkui ja asia unohtui, vuonna 2006 haavaa leikattiin kun ultralääkäri epäili siinä olevan jotain epämääräistä, mutta tulos oli puhdas eli ei uuta syöpää.

Talvella 2010 vanha haava alkoi vihloa ja pistellä ja siinä tuntui pieni kovettuma (viimeisimmästä mammografiasta oli vuosi ja 2kk)Tilasin lähetteen mammografiaan, tehtiin myös ultra ja taas kaikki ok. Ultralääkäri arveli, että kovettuma on kalkkia, mutta kysyi kuitenkin haluanko biopsian eli neulanäytteen ja halusin sen. Kaksi viikkoa odotusta ja sitten tuomio- neulanäyte osoitti pahanlaatuisuutta.(en ollut edes yllättynyt vaan suorastaan järkyttynyt)

Seurauksena koko rinnan poisto ja löydöksenä rinnan sisällä 15 mm intraduktaalinen karsinooma, nännin alla pagetin tautia sekä itse haavassa levyepiteeli karsinooma. Gradus 3, horm neg, her2+. Hoitona herceptin 9 krt ja solumyrkyt 6 kertaa. Viime elokuussa viimeinen myrkytys.

Solumyrkkyhoidon jälkeen olen ollut kaksi kertaa lääkärin vastaanotolla,sitä ennen verikoe ei muuta. Tänä keväänä huhtikuussa tulossa mammografia ja ultra...Sitten siirrytään taas kerran vuodessa kontrolliin. Näiden kokemusten jälkeen voin vain todeta, että jokaisen täytyy itse itsestään huolehtia ja kuunnella kehonsa viestejä. Koneet ja laitteet eivät pysty kaikkia kyhmyjä tunnistamaan / näkemään. Pitäkää itsestänne hyvää huolta:-)
Opelix | 28.1.2011 klo 17:38:54