Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: ravinto asioista - oletteko muuttaneet elintapojanne diagnoosin jälkeen?
Olen aiemmin täällä kertonut kuinka minulla meni kesäkuun alussa diagnoosin saatuani ruokavalio kerralla uusiksi ja paluuta entiseen ei enää ole. Uskon todella, että ruokavaliolla on merkitystä.Kanssasi ihmettelen sitä että ravitsemusterapeutti ei kuulu hoitopakettiimme. Minä kävin kyllä hänen luonaan, mutta luettuani nuo kirjat minulla oli tietoa paljon enemmän kuin hänellä, hyvin yleisluontoisia ohjeita sain. Pettynyt olen myös siihen että onkologit tai syöpähoitajat eivät tarjoa mitään muuta tukea: ohjausta ravintoasioihin tai psyykkiseen tukeen.Liikuntaa olen parin viime vuoden aikana harrastanut aiempaa enemmän, joten nyt ei muutosta tässä suhteessa, kunhan vain aina jaksaisi lähteä. Ehkä sytohoitoja ja sivuoireita rankempaa tällä matkalla on kuitenkin ollut mielen masentuminen aina joka kerran tiputusten jälkeen. Se on onneksi helpottanut kun olen päässyt sängystä 2-5 päivän jälkeen ylös.
Kirjastosta löysin nämä loistavat ruokakirjat:
Kerstin Hulten: Suojaa ruoasta Syöpää ja muita sairauksia vastaan, Tammi 2010
Richard Beliveau -Denis Gingingras: Ruokavalio ja syöpä, Otava 2007
Jose van Mil: Syö niin hyvin kuin voit, Multikustannus Oy 2009
Olen todella laiska ruoanlaittaja: Ostin tehosekoittimen, jota käytän päivittäin. Kasvis-kala-marjapainotteinen ruoka maistuu kaikenlisäksi parhaimmalta. Listasin ruoka-aineet joita nautin ja lisäaineet pois. En edes pidä sokerisista tai vehnäjauhotuotteista. No kodin ulkopuolella syön juon sitä mitä on tarjolla.
- Re: ravinto asioista - oletteko muuttaneet elintapojanne diagnoosin jälkeen?tullis