Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kävitkö töissä sytostaattihoitojen aikana?

Hei

Muista ensinnäkin. että saat olla itsekäs ja ajatella omaa parastasi sairausloman ottamisessa. On niin tyypillistä meille naisille ajatella ensin sitä, löytyyko tarvittaessa sijaista. Toiseksi on pakko todeta, että hoitojen sivuvaikutukset ovat kovin yksilöllisiä.

Sairastan uusiutunutta rintasyöpää. Ensimmäisellä kerralla pidin aina viikon verran sairauslomaa hoidon jälkeen, mutta käytännössä mietin jo työasioita parin päivän kuluttua hoidosta. (Olen opetustyöläinen, jolle on vaikea löytää sijaista.) Hoitojen sivuvaikutukset olivat siedettävät ja pahoinvointi pysyi lääkkeiden avulla aisoissa.

Tosiasiassa en antanut itselleni mahdollisuutta toipua kunnolla ja käytännössä tein hoitojen ajan samat hommat kuin ilman sairauslomaa. Hoitojen välillä sairastelin useita infektioita, joista pahimmat yltyivät keuhkokuumeiksi. Hoitojen välit pitkittyivät eivätkä voimani palautuneet kunnolla niiden välillä eivätkä oikeastaan hoitojen loppumisen jälkeenkään.

Tällä toisella kerralla olen ollut sairauslomalla diagnoosin saamisesta asti, sillä se oli todella kova kolaus henkisesti. Sairauslomalla on mennyt kahdeksan kuukautta ja jatkoa on tiedossa vuoden loppuun asti. Olen jo 62-vuotias, joten olen siirtymässä joko työkyvyttömyys- tai varhennetulle varhaiseläkkeelle.

Onhan aika välillä käynyt pitkäksi ja tunnistan itsessäni tietynlaisen apaattisuuden ja saamattomuuden, mutta kokonaisuudessaan olen sitä mieltä, että kunnon sairausloma on parantumisen kannalta minulle sopivampi vaihtoehto. Kuukausitulot tosin putoavat puoleen (brutto ja melkeinpä nettokin), eli tätäkin puolta kannattanee miettiä, kun teet päätöstäsi.

Onnea ja kestävyyttä hoitoihin!

Marenki
Marenki | 5.7.2012 klo 14:12:29