Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: vitamiinit

Hei!

Katsotko vaikka tuolta "Hoidot ja seuranta" -osastosta keskusteluketjua "Vitamiinit ja hivenaineet syövänhoidossa". Laitan tähän linkin jos se suostuu kopioitumaan: https://cancer-fi.directo.fi/keskustelut/keskustelufoorumi/hoidot_ja_seuranta/?E31905M=11&x31905=45541
Varmaan myös tuolta kyselypalstalta voit kysyä ammatti-ihmisen mielipidettä ihan täsmäkysymyksenä.

Yleensähän kaikenlaiseen lisäjuttuun suhtaudutaan syövän hoidossa melko nihkeästi ja itsekin olen samaa mieltä siinä mielessä, ettei mihinkään ihmerohtoihin ja ylilyönteihin kannata mennä. On hyvä muistaa myös se, että niin mielenkiintoista ja hyvää juttua kuin tri Tolosen sivuilla onkin - lueskelen niitä itsekin - niin ne kuitenkin ovat kaupalliset sivut.

Onnellisinta olisi, jos kaiken tarvitsemansa saisi ruuasta - runsaasta kasvis/hedelmä/marja valikoimasta. Siinä samalla tulisi sellaistakin elämäneliksiiriä mitä ei pillereiden mukana ole. Oletko kokeillut esim. aamupuuron (jos syöt aamupuuroa..:) kanssa marjoja? Tai jos viili/jugurtti maistuu, niin siihen aina mukaan runsaasti marjoja, niitä et pysty koskaan syömään yliannoksia. Ja jos happamuus kiusaa, sokeri auttaa. Itse asiassa ruokaan kuin ruokaan voi lisätä aina marjoja tai hedelmiä, vain oma mielikuvitus on kattona :)
(Muuten, olen sanonut, että aamuisin syön marjoja puurolla, niin suuri marjalataus lautasellani on).

Itselläni on nyt menossa solunsalpaajahoito ja ruokahalussani ei ole ollut valittamista, olen siitä kiitollinen. Minulle maistuvat runsaasti marjat ja hedelmät (mm. oman puutarhan omenat), joista uskon saavani kaikki tarvitsemani hivenaineet, mutta sen lisäksi aloin käyttämään lisänä C-vitamiinia. Aiemmin olin jo käyttänyt vähäistä määrää D-vitamiinia + magnesiumia + sinkkiä liitettynä luustokato pilleriin kalsiumin imeytymisen parantamiseksi. Tämän käytön jatkamisesta sovimme lääkärin kanssa sytohoitojen alussa.

Terveydelle eduksi on myös vaihtaa tavallinen suola Pan suolaksi, joka sisältää vain puolet tavallisen suolan natriumista ja lisäksi kaliumia ja magnesiumia. Siitä löytyy netistä haulla: Pansuola.

En uskoisi, että vesiliukoisista vitamiineista on haittaakaan kohtuudella nautittuna, ei siis mitään ylisuuria annoksia. Rasvaliukoisten kanssa kehoittaisin olemaan harkitseva. Netistä löytyy paljon tietoa vitamiineistakin kun laitat hakuun sanan vitamiini.

On hyvä saada asioista paljon tietoa ja siilata se sitten omaan tarkoitukseen sopivaksi, järkevästi :)

Toivottavasti tuo pahoinvointisi helpottaa ja ruoka taas maistuisi, olet varmaan sen tiimoilta keskustelua käynyt onkologisi kanssa? Hyvinvointisi on kuitenkin keskeinen asia hoidon onnistumisessa. Toivon sinulle voimia ja kestävyyttä tässä rankassa jutussa, helli itseäsi aina kun voit.

Hyvää ja vitamiinirikasta syksyä ja toivoo
anemone
anemone | 27.10.2006 klo 19:36:48