Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: peruukit

Onhan se niinkin, että mikään ei muutu jos emme itse muuta asenteita. Joko omiamme tai toisten. Yleensä omien asenteiden muuttaminen on sitä hedelmällisintä, koska sillä on pysyviä vaikutuksia, kun taas muita saa yhden kerrallaan opettaa käyttäytymään ja aina tulee uusi sivistymätön.

Voihan sitä selittää aina että jos asut pienellä paikkakunnalla et selviä selittämättä, mutta ei se edelleenkään ole yksisuuntainen liikenne kommunikaation suhteen. Olen asunut sekä pienellä että suurella paikkakunnalla, enkä ole mitään eroa huomannut sen suhteen että typeriä kyselijöitä olisi vähemmän suurella paikkakunnalla, ja jos pitää valita olenko mieluummin typeriä kyselevien ihmisten kanssa tekemisissä vai "eristyneenä" omassa seurassani, mieluummin arvostan omaa itsenäisyyttäni ja oikeuttani pitää jotkut asiat itselläni tai valita kelle niistä kerron, kuin olen vastausautomaatti joka tyydyttää kenen tahansa tuntemattoman tai naamatutun uteliaisuuden.

Fyysisen kokoni vuoksi olen joutunut "pienestä" pitäen kohtaamaan ne iänikuiset latteudet, ihmettelyt, päivittelyt, päättelyt urheilulajien valinnasta ja muut typeryydet, mutta mitä enemmän minulle tulee ikää, sitä enemmän minulle tulee tarve ja oikeus vetää rajat sille mitä minun pitää kuunnella ja sietää.

Niin kauan kuin annan ihmisten luulla että he ovat minun elämäni orkesterini johtajia, niin kauan he itseään siinä asemassa pitävät. Minunkin on ollut korkea aika opetella elämään omaa elämääni. Eläkööt muut minun elämääni myös, jos pystyvät, mutta ainakin toistaiseksi katson olevani omassa elämäni asiantuntija.

Kuka sen sitten määrittelee millaisesta hiusmuodista nautit? Ulkopuolinen palaute vai oma tunne. Mikä määrittää millainen hiusmuoti on hyvännäköistä tai kaunista? Sinä vai yhteiskunta? Mietitäänpä vaikka miten muoti on muuttunut myös hiusten suhteen vaikkapa 60-luvulta lähtien. Nythän tietysti on retroilu kaiken aikaa tapetilla ja voisi miltei sanoa, että juuri näihin aikoihin on miltei kaikki "muotia". Kaikki mikä on muotia ei sovi kaikille orjallisesti noudatettuna ja muoti ja tyyli ei ole suinkaan sama asia. Liian monella on rahaa mutta ei tyyliä.

Mutta jos palataan tähän hiusmuodin vaihteluun, se mikä oli 60-luvulla tai 70-luvulla muotia, on nykyihmisen mielestä lähinnä hellyttävän huvittavaa, ja ajatus siitä miten on voinut sellaisessa kampauksessa liikkua julkisella paikalla, vaikka se oli viimeistä huutoa tuohon aikaan, on aivan käsittämätön. Silti sitä ei hetkeäkään kyseenalaistanut tuohon aikaan.

Silloinkin ympäristö määritteli mikä oli hyvännäköistä ja sitä orjalliseti noudatettiin. Eikö olisi jo aika päättää ihan ilman toisten mielipidettä miten haluaa pukeutua, millaista kampausta tai meikkiä käyttää tai millä autolla ajaa, mitä kirjoja lukea tai mitä tv-ohjelmia katsoa. Yleensäkin itsenäistyä omien valintojen suhteen?
tigemauk | 12.11.2008 klo 14:41:21