Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Gynesyöpäleikkauksesta hermovauriota jalkoihin /Kenellä?

Olen vähän masentunut, vaikka parista syövästä elämässäni olenkin tiettävästi parantunut. Viimeisempi oli muutama vuosi sitten kohtusyöpä, jonka leikkauksessa ns. kaikki pois sekä nivusten imusolmukkeet patologille (ne olivat puhtaat; ei levinneisyyttä, ei sisäistä lääkitystä).

Vaikka muuten toipunut, niin invaliditeettia jalkoihin jäänyt. Kyselen, löydänkö kohtalotoveria.

Minulla on paitsi lievähköä lymfanesteturvotusta, johon kyllä lymfaterapiaa olen saanut, niin lisäksi jalat jäivät jotenkin pökkelöiksi ja kankeiksi, varsinkin toinen. Reisien sisällä syvällä sattuilee, mikä on hermovauriota (esim. kai obturatorius-hermo). Tämän ohimennen yleislääkäri minulle vahvisti, että 'kyllä, hermot voivat vaurioitua ja asialle ei voi mitään'. Tämän kuulin vasta hiljattain, kun ihan tivasin, että onko jotakin voinut käydä jaloilleni pysyvästi.

Käyntini on välillä kivulloista ja ontuvaa. Tulee yllättäviä vihlaisuja jalan sisään reisissä, kuin lukkiutumisiakin ja kova sattuminen. Sitten vetreyttelen hetken, yritän erilaista asentoa, hieroskelen, näin tilanne menee ohi.

Olen miettinyt (tässä vaiheessa ilman lääkäriä), että onko loppuikäni nyt tällaista, vai mikähän auttaisi. Kuntosalista venyttelyineen olen aina pitänyt ja sitä aion jatkaa, se ei mitenkään pahenna näitä tuntemuksia, mutta ei parannakaan. Vaurio, mikä vaurio, tuho.
- Jos menisin erikoislääkärille vielä kyselemään tarkemmin tilanteesta, niin olisikohan se neurologi, fysiatri, syöpälääkäri... Kukahan näissä syöpäinvalidi-tapauksissa olisi tietäväisin?

Kiitos Teille kanssasiskot ☼ , kuuntelusta.
Tässä minä käyn sopeutumistaistelua. Mietiskelen.
Olen hiukka yli 60 v.
Tiedokas | 28.5.2013 klo 21:03:18