Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kuka kertoi dg:n ja miten?

Hei Kaisamaria

Minulle radiologi jo ultraäänessä selvitti, että syöpä on imusolmukkeisiin levinnyt ja että paksuneulanäyte otetaan heti seuraavan työpäivän tultua. En olisi silti voinut kuvitellakaan, että jo viikon kuluttua koko rinta, mukaanlukien rintalihas ja kainalon imusolmukkeet oli poistettu ja että jo parin viikon päästä kaikki mahdolliset levinneisyystutkimukset oli jo tehtynä! PAD-lausunnon sisällön sain kuulla kirurgilta lopputarkastuksessa, ja tiivistelmä tuli kotiin ilman että sitä tarvitsi erikseen pyytää.

Asioita sulattelin sitä mukaa, kuin niitä tuli eteeni, sillä mitään muuta selvitymiskeinoa ei pienten lasten äidillä ollut. Jos olisin etukäteen murehtinut kaikkea, mitä hoitojen aikana voi tulla eteeni, ei arjesta olisi tullut yksinkertaisesti mitään. Toki tietoa keräsin, mutta se on vähän eri saisa. Otin motokseni hoitojen ajaksi sen että reppuun mahtuvat vain yhden päivän murheet kerrallaan - ja että karhua ei heitetä kaivoon, ennenkuin on poltettu kynttilää molemmista päistä;-))) Merkillisesti löytyi niitä ilojakin - vaikkei heti olisi itse uskonut.

Sain paljon tukea ja kannustusta lähipiiristäni mutta myös vähemmän tutuilta, ns. ystäviltä ja kylänmiehiltä - sitten kun olin oman tiedotuspolitiikkani valinnut. Eihän tämä syöpä kuitenkaan salaisuus ole, vaan kun hiukset ovat lähteneet on helpompaa, kun kaikki tietävät missä mennään. Eivät kuvittele liikoja eivätkä maalaa piruja seinille.

Lisäksi, nyt kun olen ollut terveenä jo pitempään, tuskin kukaan enää muistaa että syöpää sairastinkaan. Itsellä se on enempi mielessä aina, kun vähän jostakin kolottaa tai kun näen kauniin dekolteen mekossa, mutta onneksi näistä synkkyyksistä selviää ja aikakin on armollinen ystävä. Jokainen vanhenee ajallaan ja tavallaan, joten ei muuta kuin "heftaa polveen ja menoksi!".

Terveisin
Karhutar | 27.12.2013 klo 20:40:57