Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: tamofen vaihto aromataasiin?

Hipura

Olen vahvasti her2-positiivinen ja hormoneiltani ns. rajatapaus. En täysin hormonipositiivinenkaan, mutten myöskään kokoaan reseptoreja ilman. Kummankin osuus oli 15 %. Stage oli IIIb joten ihan kevein mielin en kirjoittele. Olen korkean uusimisriskin potilas.

Tietysti pitäisi olla hiljaa, silloin kun itsellä ei ole mitään hätää (?), mutta omalla kohdalla kävin sitä pohdintaa pitkään, pitäisikö minun sittenkin saada estrogeeninestohoitoa, varsinkin kun minulla on omaa hormonitoimintaa vielä jäljellä. Silloin kun hoitopäätöksiä tehtiin, kaikki olivat ilman testejä niin varmoja, että kuukautiseni loppuvat, mutta eihän se nyt sitten niin mennytkään. Vaihtarit ovat vasta tulossa, ja saatan elää vielä kymmenenkin vuotta kuukautisteni kanssa. Sitähän ei tiedä kukaan, mutta todennäköisyys kasvaa joka päivä. Her2-positiivisen taudin uusimisriski on korkeimmillaan 2-3 vuotta hoidoista ja minä elän nyt niitä aikoja.

Toisaalta saisin olla iloinen, ettei minua ole hoidoilla nuijittu kuivaksi. Minulla on ollut elämässä muitakin vaiheita, kun avuksi tarjottiin hormoneja, joten sen vuoksi uskalsin jättää hormonit nyt väliin ja tyytyä lääkäreiden viisauteen. Se on myös syy, miksi niin kiinnostuneena näitä hormonikeskusteluja seuraan, koska olen koko elämäni enemmän tai vähemmän hakenut tasapainoa mies- ja naishormonien välille.

Olen todella pahoillani, jos herätin pohdinnoillani pelkosi, koska itse kohtaan pelkoni suoraan. Silloin herkästi unohdan, että kaikki eivät ole samalla tavoin luotuja, vaan vaativat hellempää huolenpitoa:)

T. Karhutar
Karhutar | 12.12.2009 klo 10:57:25