Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Epäonnistunut Fossa Douglas huuhtelunäyte
Hei!Minulla on myös useasti otettu tuo kyseinen FossaDouglas näyte, välillä onnistunut välillä ei. Liian vähäinen näytemäärä johtuu usein siitä ettei ole nestettä vatsaontelossa, jolloin sieltä ei ole helppo saada ulos paljon mitään, samaten se neula tukkeutuu myös helposti. Se ettei sitä nestettä ole on tietysti yleensä ihan hyvä asia, koska suuri nestemäärä voi merkitä aktiivista kasvainta. Tosiaan FD-näyte kertoo kyllä jos syöpäsoluja on, toisaalta negatiivinen näyte ei kuitenkaan ole aina varma, koska voi olla ettei juuri ko kohdalle ole soluja osunut. Minulta otettiin aikaisemmin noita FD-näytteitä koska markkeri ei näyttänyt sairauden uusimista, nyttemmin on markkerikin alkanut reagoida joten sitä huuhtelunäytettä ei ole enää useinkaan otettu. Lääkärit ovat tosin nykyään sitä mieltä ettei hoitoja kannata aloittaa liian aikaisin, eli jos ei mitään oireita ole, minulla on kyllä aloitettu hoito pelkän FD-näytteen perusteella, kun pahanlaatuisia soluja on siitä löytynyt. Itse olen sitä mieltä että on hyvä että reagoidaan mahdollisimman nopeasti, mutta on siinä se vaara että solut tottuvat sytostaatteihin ja ne eivät sitten jatkossa enää tehoakaan, tai että elimistö herkistyy jollekin aineelle eikä sitä voida enää antaa. Minulla näin kävi noiden platina-yhdisteiden kanssa, mikä on harmi koska ne ovat tehokkaita aineita tätä tautia vastaan.
Kyllä kontrollikäyntiin kuuluu minun mielestäni aina sisätutkimus ja ultra sekä verikokeet, mutta jos sinulla ei ole ollut markkeri koholla ennen leikkausta niin kaiketi se ei sitten kertoisi yhtään mitään. Minulla oli markkeri ennen leikkausta 159 ja kyllä sitä markkeriarvoa on seurattu koko ajan vaikka alkoikin vasta 9 vuoden jälkeen uudelleen nousta (luultiin jo ettei se minullakaan kerro mitään). Tosiaan sitä ennen uusiutumat löytyivät aina tuolla FD-näytteellä tai koepaloilla muun leikkauksen yhteydessä.
t. toiveikas kroonikko
- Epäonnistunut Fossa Douglas huuhtelunäyteÄkäinen Pikku Myy
- Re: Epäonnistunut Fossa Douglas huuhtelunäyteÄkäinen Pikku Myy
- Re: Epäonnistunut Fossa Douglas huuhtelunäytetoiveikas
- Re: Epäonnistunut Fossa Douglas huuhtelunäyteÄkäinen Pikku Myy