Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohtusyöpä

Tervehdys!
Minulta leikattiin kohdunkaulansyöpä tammikuussa- 07.
Ennen leikkausta otettiin ct- kuvaus ja sain sisäisen sädetyksen neljä kertaa ja ensimmäinen sädetys tehtiin nukutuksessa, koska kohdunsuu oli niin tiukka.
Tämän jälkeen tehtiin totaalipoisto, eli kohtu, munasarjat ja imusolmukkeet. Sairaalassa olin leikkauksen jälkeen viisi päivää ja sitten meni varmaan noin kuukausi, kun aloitettiin ulkoinen sädetys ja sytostaattihoito. Minulle piti antaa sytostaattitiputus viisi kertaa ja aina maanantaisin. Tiputuksen jälkeen menin suoraa sädetykseen, jota annettiin viitenä päivänä viikossa muistaakseni 25 kertaa. Sytostaattitiputus(cisplatiini) jouduttiin kuitenkin toisen tiputuskerran jälkeen lopettamaan, kun menin niin huonoon kuntoon mutta sädetyksellä jatkettiin loppuun. Joka perjantai kävin verikokeissa.
Sisäinen sädetys on vähän ikävä jos lääkäri ei sitä oikeen osaa tehdä, nimittäin minulla oli kaksi lääkäriä joista toinen oli hiukan kokematon, mutta tämä kokeneenpi oli todella taitava, enkä tuntenut minkäänlaista kipua. Minun kohdunkaulansyöpä ei ollut levinnyt, eikä makroskooppisesti nähtävissä, mutta totaalipoisto tehtiin, kun olin silloin 51 vuotias. Käyn nyt kontrolleissa, ensin kävin kolmen kuukauden välein, sitten neljänkuukauden ja nyt kun kävin viimme torstaina, niin lääkärini sanoi, että seuraava käyntini on sitten puolenvuoden päästä.
Kontrollikäynneillä minulta otetaan aina papa, ultra ja verikokeet, nyt otettiin myös keuhkokuva ja kaikki oli ok.
Minun kontrollikäynnit on vain sen kolme vuotta.
Sinä olet kuitenkin niin nuori, että luulenpa ettei sinulle tule totaalipoistoa, vaan munasarjat jätetään.
Hyvin kaikki menee, usko vaan! Halaus ja voimia!!
syöppis | 17.2.2009 klo 22:13:25