Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kerroin tyttärelle

Harmi ja parku! Unohdin aivan antaa numeron tyttärelle. Hänkin saattaisi voida soittaa jos tulisi kysyttävää.

Tytär kävi kylässä eilen ja kaiken muun ohella tuli puhuttua myös syövästä, yllättäen. Kovasti tytär kyseli ja minä vastailin ja lähinnä häntä tuntui askarruttavan asiat perinnöllisyydestä ja siitä mistä tämä minun syöpäni aiheutui. Vastasin hänelle, että vaikka isovanhemmistani toisen perheessä oli syöpää gastropuolella, emme kuitenkaan ole sen enemmän syöpäalttiita geenejä perineet kuin muutkaan. Ja että rintasyöpä joko tulee tai ei tule, minunkaan ei pitänyt tilastollisesti kuulua riskiryhmään.

Olin pitänyt itsestään selvänä että tyttäreni olisi tietoinen sukumme syöpäisyydestä, mutta ilmeisesti asiat, jotka ovat itselle päivänselviä, jo lapsuudesta asti kuultuja, eivät sitten ole tulleet kerrotuksi omalle jälkikasvulleen siinä uskossa että hän olisi tietoinen jo.

Pitänee miettiä mitä muuta on jäänyt kertomatta hurskaassa uskossa..
tigemauk | 6.9.2008 klo 16:49:53