Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kohdunkaulan syövän jälkeen..

Nimimerkistä huolimatta oon 57-vuotias mummo. Vaihdevuodet on tuttu homma ja olen ssanut hyvää apua Vagifem-puikoista, siis kirvelyyn ym. Estrogeenia en ole halunnut ottaa pillereinä sydänriskien takia, kun suvussa on riskitekijöitä.

Tässä on tuskailtu jo tammikuusta lähtien epätietoisuudessa. Jos sallitaan niin kerronpa kaikki. Tammikuussa oli vähäistä verenvuotoa vaikka kuukautiset olivat olleet pois jo puolitoista vuotta. Säikähdin ja sain heti ajan lääkäriin. Tuunustin, että minulla oli ollut sama kierukka jo 20 vuotta. En vaan ollut saanut poistetetuksi sitä. Ajatus, että ehkä ensi kuussa ja niin vaan kului nämä kaikki vuodet. Ei myöskään papaa otettu sinä aikana koska olisi kuitenkin kysytty siitä kierukasta. No, kuitenkin sain lähetteen gynekologille. Otettiin ultra, kaikki hyvin. Sitten inisin lääkärille, ettei kai sitä kierukkaa ole pakko ottaa pois. Vastaus oli tyly: se lähtee nyt. Valmistauduin mielettömiin tuskiin, mutta se irtosikin sekä lääkärin että minun yllätyksekseni ihan hyvin.

Seuraava vaihe oli papa, 15 vuoden jälkeen. Vastaus kesti maaliskuuhun, jolloin terveyskeskuslääkäri sanoi, että saattaa olla syöpä. Se oli shokki. Sain lähetteen sairaalaan koepalojen ottoa varten. Tuli kirje, että kestäisi pari kuukautta ennen kuin pääsisin sinne. Resurssipula. Soitin sairaalaan. Hoitaja sanoi, ettei mitään syöpään viittaavaa ole. Rauhoituin, nuori terveyskeskuslääkäri oli tulkinnut väärin. No, lopulta toukokuussa otettiin koepalat, se sattui muuten kauheasti. Sanottiin, että kestää noin kuukauden saada tuloksia. Kuuden viikon jälkeen soitin, kun mitään ei kuulunut. Olivat unohtaneet vastata. Sitten tulikin kiire. Lääkäri soitti samana päivänä, että pitäisi tulla parin päivän päästä kaavintaan. Kysyin, onko syöpä. Hän vastasi, että se on paikallista ja hyvin hoidettavissa.

Pelotti. Syöpä ja se kaavintakin ja nukutus. Kaikki meni kuitenkin hyvin ja sain tietää, ettei vieläkään selvinnyt mitään. Tässä vaiheessa minut siirrettiin Keskusairaalaan syöpägynekologin hoteisiin. Otettiin uudet koepalat. Lääkäri sanoi, ettei näistäkään vielä varmuudella selviä mitään. Seuraavaksi otettaisiin niin iso pala, että varmaan tulisi diagnoosi. Kysymys on siitä, että minulla on syövän esiaste kohdunkaulassa (sekin tieto tuli vasta tässä vaiheessa) ja pitäisi saada tietää onko oikeaa syöpää kohdunkaulan rauhaskanavissa. Ensi viikon tiistaina otetaan sitten se iso koepala.

Onko sinulla pinnallinen kohdunkaulansyöpä vai onko se rauhaskanavissa. Se on varmaankin pahempi juttu. Oletko käynyt säännöllisesti papoilla vai onko kaikki kiinni laiminlyönnistä? (Syyllisyys) Pelottavaa aikaa. Mutta se on taas juttu erikseen miten tästä henkisesti selviää!
16 | 8.9.2010 klo 00:04:42