Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: papa 3 luokkaa, bethesda ASC-H
Hei Pinkku!Tuntuu helpottavalta tietää, että joku muukin menee samaa asiaa läpi.. Vaikka onhan meitä varmasti monia samassa tilanteessa tällä hetkellä. Ihanaa, että poikaystäväsi sai mielesi rauhoittumaan :) Meillä kanssa on sama meininki, silloin kun itse stressaan hysteerisesti, toinen osapuoli tietää juuri mitä tehdä, että saa mut rauhoittumaan. Ja onhan se ihana asia, että on syli johon mennä, kun tuntuu pahalta!
Dysplasia-termiä käytetään yleensä juuri syövän esiastemuutoksia kuvattaessa. Sulla varmaan lukee papereissa myös "CIN II", joka on sitten taas histopatologinen termi, joka kuvaa muutosta (cervical intraepithelial neoplasia, kohdunkaulan epiteelin uudiskasvu). Bethesdan järjestelmässä se olisi HSIL, eli high-grade squamous intraepithelial lesion, vakava epiteelivaurio. Katselen tässä juuri kuvaa Ervo Vesterisen kirjasta "Papa-kokeen kertomaa", jossa on piirroskuvat eri esiasteista. CIN 2:ssa muutokset rajoittuu noin epiteelin alimpaan puolikkaaseen, eli epiteelin ylemmässä puolikkaassa on vielä uusiutuvia soluja. Suosittelen muuten lämpimästi kyseisen kirjan hankkimista, on hyvä opus. Mulla kävi sellainen tuuri, että kun menin Editan kirjakauppaan (Helsingin Kampissa Antinkadulla), olin valmistautunut maksamaan kirjasta reilut 40 euroa, mutta kirja olikin tarjoushyllyssä hinnalla 3 euroa!
Hieno juttu, että olet saanut tulokset tietoon, ja että hoitosuunnitelmakin on olemassa. Soittelin eilen hoitajan kanssa ja kyselin asioita, ja hän sanoi, että jos Loop-hoitoa tarvitaan, sitä ei voida ihan heti kolposkopian jälkeen tehdä, koska koepaloista aiheutuneiden haavojen pitää antaa parantua... Joten mä ymmärsin, että pitäis odotella jonnekin kesään saakka. Mutta hyvä juttu, jos se hoito sit tulee noinkin nopeasti, koska uskon, että sitten tulee jonkunlainen suurempi mielenrauha, kun asiassa pääsee eteenpäin.
Yritän olla paremmalla mielellä, koska kuten sanoit, ei suremalla ainakaan parempi olo tule, henkisesti eikä fyysisesti. Pitäisi varmaan yrittää tehdä jotain mielikuvaharjoituksia ym. Tämä asia on kyllä herättänyt mut todellisuuteen aivan uudella tavalla. Olen kiirehtinyt elämääni eteenpäin ihan hullua tahtia, koko ajan on kiire ja stressi ja pitäisi vaan aina tehdä enemmän ja paremmin. Olen elänyt tulevaisuudelle. Tää prosessi on laittanut asioita aivan uuteen tärkeysjärjestykseen, ja nyt yritän vain ottaa päivän kerrallaan, vaikkakin olisi jo kiire siihen muutaman viikon päähän tuloksia saamaan :)
Voimia ja halauksia sinnekin!!
- Re: papa 3 luokkaa, bethesda ASC-HBambi
- Re: papa 3 luokkaa, bethesda ASC-HKatja1976