Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: tietoa maksan kasvaimesta? ei siis etäpesäkkkeestä

Hei Valaskala

Iso elämänmuutos on tulossa, joten varmasti selvität asian ensin itsellesi. Sen, minkä joten kuten on ymmärtänyt ja hyväksynyt, pystyy paremmin myös läheisilleen kertomaan - ja muillekin, miten nyt yleensä haluat tilanteestasi tietoa ulospäin jakaa. Pahinta kai on se, kun ei voi tietää (vielä) mitenkään diagnoosiaan varmaksi, vaan päättäväisesti joutuu tarjoamaan vain sen tiedon, mitä seuraavaksi tapahtuu, ja kauanko aikaa sitten taas odotellaan. Odottaminen... Toivottavasti se ei tule kohdallasi pitkäksi.

Muistan vielä sen aurinkoisen päivän, kun tulin mammografiasta kotiin. Vanhempani olivat kotona lapsenvahdissa ja luulossa, että olin jossakin kampaajalla käymässä, ja siihen luuloon he jäivätkin, kun lähdimme mieheni kanssa viettämään eräitä syntymäpäiviä. Vasta kun tulimme juhlista kotiin, yön yli nukuttuamme, kerroimme vanhemmilleni totuuden, ja kieltämättä se oli raskasta pudottaa uutinen jo ikääntyneiden vanhempien korviin. Siinä näki, että lapsi on "lapsi" aina viimeiseen asti. Minäkin olin siihen mennessä ollut perheen kaikkein tervein jäsen, koska jokaisella muulla oli jokin tauti, veljelläkin sekamuotoinen diabetes.

Mutta asiat asioina: silloin kun selvittää ja varmistaa sen, että muut ovat ymmärtäneet sen että "tämä on nyt minun juttuni" on helpompaa hengittää, eikä muiden huolehtiminen tai spekulointi asian ympärillä nouse liian hallitsevaksi ja elämää rajoittavaksi. Kaikkihan toki tuntevat jonkun, jolla on jo (syöpä) ollutkin, mutta sinäkään kun et vielä tiedä diagnoosiasi, niin joudut pitelemään hevosia ns. koko perheen edestä - tehtävä, johon moni muukin on diagnoosia tai hoitoja odotellessaan joutunut.

Neuvoni siis on, että ota läheistesi myötätunto ja huolehtiminen voimavarana ja mahdollisuutena, mutta aseta sille säännöt ja näytä esimerkkiä, miten asiaan voi suhtautua. Yleensä lähipiiri seuraa perästä ja kunnioittaa henkilökohtaisia rajojasi. Voimia Sinulle, ja toivotaan todellakin, että toimenpiteesi sujuvat hyvin.

T. Karhutar
Karhutar | 19.8.2009 klo 15:51:22