Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Onkohan minulla syöpä?
Re: tietoa maksan kasvaimesta? ei siis etäpesäkkkeestä
HeiTässä minun kokemukseni jos yhtään helpottaa sinua. Mulla alkoi kesällä-07 tosi kovat oikean kylkikaaren ja selän kivut joiden vuoksi jouduin sairaalaan. CRP oli verikokeissa koholla, enimmillään jopa 250. Alettiin tutkia mistä kivut johtuivat ja ultrassa todettiin maksakasvain n. 4x5cm. Ensimmäinen päivystyslääkäri arveli tuon olevan etäispesäke ja minun sairastavan mahdollisesti leukemiaa tai imusolmuksesyöpää. Kyseli liitännäisoireista eli oliko minulla ollut yöhikoilua, laihtumista ja ihon kutinaa. Olin aivan paniikissa ja varma että tästä en selviä. Seuraavana päivänä otettiin kasvaimesta ohutneulanäyte joka ei ollut ollenkaan inhottava toimenpide vaikka sitä kovasti pelkäsinkin. Multa otettiin myös nuo syöpämarkkerit. Pääsin myös heti magneettikuvaan. Seuraavana päivänä kirurgi kyseli olenko käyttänyt e-pillereitä ja olinhan minä. Hän arveli kasvaimen olevan hyvänlaatuinen FNH (fokaali nodulaarinen hyperplasia) ja aiheuteneen hormonaalisesta ehkäisystä. Olin sairaalassa kolme päivää ja sain suonensisäisesti antibioottia joka auttoikin tuohon korkeaan tulehdusarvoon.
Parin vk päästä oli soittoaika tuon ohutneulanäytteen tuloksista. Niissä ei ollut ilmennyt syöpäsoluja. Syöpämarkkereista yksi (Tati?) oli ollut koholla mutta kuulemma saattoi johtua myös tulehduksesta jonka alkuperä ei muuten koskaan selvinnyt. Minut lähetettiin kiireellisenä myös kätilöopistolle tutkimuksiin joissa tutkittiin vielä olisivatko kovat kivut ja tulehdusrvot johtuneet jostakin gynegologisesta vaivasta.
Kylkikaaren kivut jatkuivat pitkään ja selkään jäi omituinen tunne joka pahentuessaan tuntui kuin selässä olisi tennispallo. Tuon tunteen takia hakeuduin vielä työpaikkalääkärille joka laittoi minut yksityiselle ultraan ja sieltä minut siirrettiin edelleen Kirurgiseen sairaalaan maksatautien poliklinikalle. Siellä kirurgi halusi ottaa myös CT-kuvan sillä kasvain ei kuulemma näkynyt tarpeeksi hyvin magneettikuvassa.
CT-kuvassa oli sitten näkynyt kuulemma myös kookas imusolmukepaketti vasemman munuaisen laskimossa tai jotain. Tuo muutos oli näkynyt jo aiemmissa magneettikuvissa mutta siihen ei oltu aiemmin kiinnitetty huomiota. Sitten jäätiin odottelemaan onko minulla mahdollisesti hitaasti kehittyvä imusolmukesyöpä ja oliko maksakasvain sittenkin etäispesäke... Odotusaika oli 4kk ja oli kyllä koko ajan melko vaakalaudalla että pysynkö henkisesti kasassa. Maksakasvaimesta ei edelleenkään osattu sanoa onko FNH kun ei kuulemma täyttänyt kaikkia tunnusmerkkejä.
Sitten otettiin vielä yksi magneettikuva jossa kaikki oli ennallaan. Radiologi oli ollut lausunnossaan sitä mieltä että tilannetta tulisi jatkossa seurata vielä ainakin yhden kuvauksen verran. Maksapolin kirurgi kuitenkin oli sitä mieltä että kun tilanne ei ollut 4kk muuttunut mihinkään se ei edelleenkään muuttuisi ja että maksakasvain olisi mitä suurimmalla todennäköisyydellä FNH. Melkein heti tuon käynnin jälkeen tulinkin raskaaksi ja kaikki omituiset tuntemukset selässä hävisivät.
Melko pian synnytyksen jälkeen tuo outo tennispallotunne selässä tuntuu välillä edelleenkin ja välillä pohdinkin että olisi jotenkin helpottavaa päästä vielä jossain vaiheessa magneettikuvaan ihan vaan tarkastuttamaan tilanne. Kasvain on siis edelleen paikallaan kun ei kuulemma ollut niin iso että olisi repeämisriskiä.
Toivon sydämestäni että sun kasvain osoittautuu hyvänlaatuiseksi! Tsemppiä ja voimia raskaaseen odotukseen, tiedän todella miltä susta tuntuu!
- Re: tietoa maksan kasvaimesta? ei siis etäpesäkkkeestäannek77