Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: Läheisillä rintasyövät päällä ja nyt vielä itsellä kyhmy rinnassa...

No niin, maanantaina olen pääsemässä vihdoin Naikkarille papilloomakasvainten poistoon (papilloomia onkin nyt siis kaksi). Aikaa ensitoteamisesta on kulunut 12 viikkoa. Olen koittanut etsiä paljon tietoa intraduktaalisesta eli tiehyensisäisestä papilloomasta, mutta suomeksi näyttää olevan kovin niukasti infoa missään. Sen sijaan englanniksi kyllä löytyy (osittain ristiriitaistakin) tietoa. Eniten tässä kiinnostaa tietenkin rintasyöpäriski sekä nyt että poiston jälkeen.

Jossain lähteissä papilloomaa (erityisesti yksittäistä) pidetään niinkin vaarattomana, että sen voi periaattessa jättää rintaan, toisaalla taas sanotaan, että papillooman (tai erityisesti useiden sellaisten) hoitoon ainoa tehokas keino on mastektomia.

Papilloomat sinällään näyttävät syystä tai toisesta nostavan pitkän ajan rintasyöpäriskiä jonkin verran. Jos kasvaimessa on atypiaa (on papilloomaksi epätyypillinen), riski rintasyöpään on vielä suurempi. Erilaisi riskikertoimia heitellään, mutta missään ei selitetä, miten niitä käytännössä pitäisi tulkita. 2-8 -kertainen rintasyöpäriski? Verrattuna mihin? Monesti suositellaan myös tiivistä loppuelämän seurantaa ultraäänellä ja mammografialla ym ainakin vuoden välein, jotta syöpä saataisiin alkuvaiheessa kiinni.

Itselläni kun on kaksi kasvainta ja ilmeisesti havaittavissa lievää atypiaa, asia vaivaa kovasti. Ei auta yhtään, etten ole löytänyt juuri mitään tietoa suomeksi, ja lääkäritkin ovat olleet vain tyyliin "tää on joku tälläinen harvinainen hyvänlaatuinen patti" ja "no sittenhän ne riskit häviää, kun se kasvain on saatu poistettua".

Tietääkö kukaan mitään (lähteitä tai asiantuntijaa) intraduktaalisen papillooman hoidosta Suomessa? Olisi kiva tietää, pitäisikö tässä vaatia itselleen mastektomiaa vai suhtautua koko aiheeseen vain yhtenä riskinä elämässä, josta ei kuitenkaan kukaan selviä hengissä...
Gifu | 10.2.2012 klo 16:01:53