Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Onkohan minulla syöpä?

Re: täsmennystä

En nyt ole ihan toivomaasi ikäluokkaa, mutta ajattelin vastata, kun meillä tuntuu olevan sama sairaus, ja olen minäkin ollut joskus nuori, joten se on tuttu tila.
Minulta leikattiin viime syksynä omituisen näköinen luomi, vähän niinkuin finnin ja syylän välimuoto ja parin viikon päästä tuli tulos: melanooma. No, siinä vähän alkoi kelaamaan elämää uusiksi, että mitä tästä nyt seuraa, minkälaisia kokeita, leikkauksia tai hoitoja vai "tuliko jo kuolema eteen". Aika huonosti melanoomsata sai tietoa aluksi, mutta onneksi netistä sentään löytää informaatiota. Kaikenlaisia ajatuksia tuli mieleen; välillä tuntui, että koko kroppa on täynnä etäpesäkkeitä ja jos oli vähän vatsakipua, niin se johtui tietenkin etäpesäkkeestä. Joskus taas tuli mieleen, että olikohan se tutkittu näyte edes minusta. Joka tapauksessa luomen poiston jälkeen olo jotenkin parani.
Kuukauden päästä pääsin sitten vartijaimusolmuketutkimukseen, jonka jälkeen ne poistettiin samalla kun poistettiin isompi pala alkuperäisen luomen arven ympäriltä. Vartijaimusolmukkeet poistettiin kainalosta yhden pienen aukon kautta. Siitä jäi pieni arpi, joka ei oikeastaan ollut alun alkaenkaan kovin kipeä. Melanooma-arpi poistettiin 2 cm:n tervekudosmarginaalilla ja korjattiin ihokielekkeellä. Siitä jäi sitten muistoksi salmiakin muotoinen arpi, jonka toisessa päässä on Zorron merkki. Tämä leikkausarpi oli tosi kireä parin viikon ajan. Alkoi jo usko loppua, jotenkin tuntui, että kirurgilla oli ollut väärät kaavat, joilla ihokielekettä paikalleen sovitettiin. Tuntui kuin olisi ollut liian pienen nahkan sisällä ja käsikin oli kuin teipattu kylkeen, mutta kolmen viikon päästä arvet alkoivat jo vähän paremmin joustaa ja käsikin liikkua melkein normaalisti. Kun tikit oli poistettu niin olo alkoi parantua selvästi päivä päivältä.
Tuloksien odottelu on ollut aika piinallista, mutta olen yrittänyt ajatella asiaa niin, että olen nyt terve kunnes muuta todetaan. Koko ajan on olo ollut hyvä, ei mitenkään sairaan oloinen, joten mitä sitä turhia etukäteen suremaan; ehtii sitä sittenkin jos tai kun on tarvetta.
Kolmen viikon päästä leikkauksesta sain vapauttavan tuomion melanoomasta; imusolmukkeissa eikä arpikudoksessa ei enää ollut melanoomaa. Tosin kontrolleissa on käytävä vielä viiden vuoden ajan.
Uskon ja toivon, että sinulle käy hyvin eikä tauti ole levinnyt mihinkään. Eikö se lääkärikin jo ollut sitä mieltä, että kaikki tuli poistettua jo luomen poiston yhteydessä? Melanooma ei kai enää ole sellainen peikko kuin aikaisemmin uskottiin. Sillehän on nykyään aika hyvä ennuste, ellei imusomukkeissa ole syöpäsoluja niin ennuste on 95 % muistaakseni ja yleensäkin nuorille vielä paremmpi kuin meille vanhemmille.

Keskity nyt itsestäsi huolehtimiseen niin ennen kesää olet varmasti paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen ja sinulla on kaikki aika nauttia elämästäsi ja kaikesta mitä olet suunnitellut tekeväsi.
pirjo | 19.1.2007 klo 21:37:20