Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Runoryhmä

Re: juurrun tähän ikävään...

Kerropas, millainen äitisi oli! Millainen hän oli silloin kun hän oli iloinen, surullinen, mieli odotusta täynnä, pettyneenä, vihaisena, tehdessään vaikkapa ruokaa, odottaessaan joulua, mennessään nukkumaan, saunan jälkeen?
Millainen hänen ja isäsi suhde -rakkaussuhde - oli? Oliko hän sosiaalinen, oliko hänellä paljon ystäviä? Mitä hän harrasti vai veikö työ ja koti häneltä 24 h/vuorokaudessa?

Mitkä arvot hänelle olivat tärkeitä? Mitä hän opetti sinulle, teille kaikille? Jos hän eläisi, toivoisiko hän kuulevansa että huokaat uupuneena: "...en ymmärrä. kuinka pitäisi jaksaa kaivata äitiä koko loppu elämä...tämä reilu kolme kuukautta on vienyt jo niin kovasti voimia..." Vaiko toivoisiko hän, että kaipaat häntä niinkuin JIL kirjoitti kaipaavansa tytärtään päivittäin mutta vuosi vuodelta suurimman murheen ja ikävän voittanein, pehmein, lämpimin ajatuksin?

Niin, että voisit jopa hymyillä ja todeta itsellesi ihan ääneen, että olipas minulla ja meillä sitten ihana äiti!
Rakentaa vahva perusta äidltäsi saamasta rakkaudesta omalle lapsellesi ja olla isäsi tukena juuri juhlapyhinä, jolloin varmasti poisnukkuneet äidit tulevat kaikissa kaltaisissanne perheissä kaikkien mieleen.
Äidin leipomukset, äidin tapa koristella koti, äidin lämmin syli, kun taas tavattiin!

Olen itse neljän lapsen äiti, joka sairastui syöpään, kun kuopus oli vajaat kolme vuotta. Muistan että vaikka pelkäsinkin etten näe heidän kasvavan aikuisiksi, rohkaisin heitä keskittymään omaan sen hetkiseen elämän vaiheeseen. Meille äideille ja isille on tärkeintä, että lapset jatkavat rohkeina, pää pystyssä omaa elämää, johon meillä on ollut ilo avata heille ovi.

Toivon sydämestäni, että äitisi muisteluun alkaa pikkuhiljaa aisältyä muistoja iloisia hetkistä, joita teille kertyi. Ehkä nuo kirjeeni alun kysymykset johdattavat sinua sellaiselle tielle?
Lenni | 18.8.2012 klo 18:15:38