Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Sururyhmä
Re: Tutustutaan(ko)?
Ainokainen se täältä uudella nimimerkillään..Ainokaisen niiiin kovin rakas Äiti sairastui ensimmäisen kerran rintasyöpään vuonna 2000. Syöpä uusi toiseen rintaan vuonna 2002. Kaikki tuntui olevan vielä ymmärrettävyyden rajoissa niin kauan, kun syöpä oli leikattavissa. Paranemismahdollisuudet olivat vielä hyvät ..tai eivät sittenkään, koska syöpä levisi luustoon vuonna 2004. PAM! Enää ei voitu leikata, vain hidastaa syövän etenemistä.
Minullekaan, ainoalle lapselleen Äiti ei kertonut syövän etenemisestä koko totuutta. Jälkeenpäin kuulin kuinka Äiti oli halunnut säästää minua, kun elämäni oli niin raskasta tuolloin pienten lasteni kanssa.
Kivut olivat luustometastasien takia sellaisia, että henkeä ahdistaa vain niitä ajatellessakin. Vuosi ennen kuolemaa murtui selkänikama, joka onneksi saatiin korjattua ja Äiti sai kävelytaitonsa takaisin, rollaattorin avulla tosin. Kuoleman tullessa lähemmäs alkoi murtua luita vähän sieltä täältä.. Vuodatan tälläkin hetkellä vuolaita kyyneliä pelkästään siitä miten Äitini olemus muuttui sairauden myötä.. Hän oli kuin ihmisen irvikuva, vaikka sisältä se sama lämmin, ihana oma Äitini. Solumyrkky ym luustoa vahvistavat aineet luuduttivat Äidin luut miten sattuu ja ne törröttelivät ihon läpi niin kovin pahan näköisesti.
Keväällä 2005 Äidillä alkoi iltaisin olla lämpöä/kuumetta joka ilta. Tulehdusarvot nousivat ja Äiti oli kesällä 2005 sairaalahoidossa parikin kertaa. Loppukesästä hoidot lopetettiin ja syöpä oli levinnyt imusolmukkeisiin. Lopuksi syöpää oli myös iholla visvaa valuvana rupisena mattona alavatsassa. Ajattelin tuolloin, että pitääkö ihmisen vielä tämän kaiken kauheuden päälle mädäntyä elävältä!!! Piste i:n päälle oli kun Äiti sairastui syyskuussa 2005 keuhkokuumeeseen, johon hänen olisi lääkäreiden puheiden mukaan pitänyt jo kuolla. Elämänhalua kun Äidillä vain tuntui riittävän, kaikesta huolimatta! Kauheudet eivät loppuneet vielä tähän vaan Äidiltä katkesi reisiluu, joka sitoi Äidin sänkyyn makuuasentoon koko loppuajaksi (viideksi viikoksi).
Vähitellen yhden maailman urheimman Äidin voimat alkoivat hiipua ja Hän nukkui pois 25.10.2005 klo 13.22. minun läsnä ollessani. Tuntuu, että kun on Teidän kanssatoverien tarinoita lukenut, niin kaikkien läheiset ovat tuntuneet pääsevän kauniisti ja rauhallisesti pois.. Vai löytyykö ketään kohtalotoveria, jonka läheinen olisi huutanut kuolinhetkellään?? Vielä tämänkin kauheuden sain kokea. MIKSI!!! Kuolinhetki on vaivannut minua pahiten koko surutyössäni näin jälkeenpäin. Joku hoitaja minua lohdutti, että ihminen huutaa syntyessään ja kuollessaan.. ja, että huudon hetkellä ihmisen sielu lentää taivaaseen.. Nämä ovat hieman helpottaneet ajatusta kivuliaasta ja kauheasta kuolemasta. Isäni myöhästyi 10 minuuttia kuolinhetkestä ja hyvä niin, sillä en soisi kenenkään kohdata vastaavaa. Toisaalta vaikka olisin tiennyt tämän etukäteen niin en tietysti olisi hennonnut jättää Äitiä yksin kuolemaankaan.
Maailman Parasta Äitiä jäivät kaipaamaan Isäni 59v, minä ainoa lapsi 28v, mieheni 30v ja Mummin silmäterät; lastenlapset 1,5v. Myös Äitini kolme siskoa jäivät kaipaamaan Isoasiskoaan, joka kuollessaan oli lähes 62-vuotias.
Nöyrimmät anteeksipyyntöni, kun kerroin kaiken näin pitkän kaavan mukaan, mutta niin harvoin pääsen kirjoittamiseen asti, että annoin nyt palaa kaikkien kirjoittamattomien vastaustenkin puolesta! Hengessä olen täällä kuitenkin elellyt mukana ja minusta tuntuu, että minähän tunnen jo teidät kaikki, mutta minua ei taidakaan tuntea vielä kukaan… Tässä siis pieni sisäänajo ainokaisen maailmaan.
KevätAurinkoa odotellessa ja voimahalauksia toivotellessa,
Ainokainen
- Tutustutaan(ko)?katelikuu
- Re: Tutustutaan(ko)?Tiltu_R
- Re: Tutustutaan(ko)?ai-ja
- Re: Tutustutaan(ko)?surusyksy
- Re: Tutustutaan(ko)?pk855922
- Re: Tutustutaan(ko)?Harriet
- Re: Tutustutaan(ko)?Harriet
- Re: Tutustutaan(ko)?MN
- Re: Tutustutaan(ko)?Kyynelsilmä
- Re: Tutustutaan(ko)?katelikuu